لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۶

ناتو می‌خواهد تعداد عساکرش در افغانستان را کاهش دهد


آرشیف، تعدادی از عساکر امریکایی در افغانستان
آرشیف، تعدادی از عساکر امریکایی در افغانستان

ناتو می‌خواهد شمار عساکر خود در افغانستان را کاهش دهد. ینس استولتنبرگ سرمنشی این پیمان در ویدیو کنفرانس دیروز خود (۱۷ جون) در بروکسل گفت که شمار سربازان ناتو در افغانستان از ۱۶ هزار به تقریباً ۱۲ هزار کاهش یافته و این روند ادامه خواهد داشت.

او گفت: "ما می‌خواهیم که حضور خود را بیشتر کاهش دهیم، ولی کاهش به پروسه صلح وابستگی دارد. البته چیزی را که ما امیدواریم و از طالبان می‌خواهیم انجام دهند این است که خشونت را کاهش دهند و ما کاهشی را که توقع داشتیم ندیده‌ایم."

آقای استولتنبرگ افزود، نیروهای ناتو هنگامی از افغانستان کاملاً خارج خواهند شد که شبکه‌ی القاعده و دیگر گروه‌های دهشت‌افگن توان فعالیت آزادانه در این کشور را نداشته باشند.

ینس استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو
ینس استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو

او ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوی بین افغان‌ها هرچه زودتر آغاز شود و بر اهمیت قطع رابطه طالبان با شبکه‌ی القاعده و دیگر گروه‌های دهشت‌افگن تأکید کرد.

ناتو: از تلاش‌ها برای آغاز گفت‌وگوهای بین‌ افغان‌ها حمایت می‌کنیم

کانگرس امریکا در مورد پیمان صلح با طالبان نگرانی دارد

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر چند روز پیش به رادیو آزادی گفته بود که اگر دو هزار زندانی دیگر طالبان از زندان‌های افغانستان رها ساخته شوند در مدت یک هفته به گفت‌وگوی بین‌الافغانی آماده خواهند شد.

تقریباً ۴۳۰ تن از این زندانیان شب گذشته رها ساخته شدند.

طالبان تا هنوز نصف تعداد زندانیانی را که گفته بودند طبق توافق‌نامه خود با امریکا رها می‌کنند، آزاد ساخته اند.

سهیل شاهین در تویت شب گذشته خود گفت که ۳۵ عسکر دولت رها ساخته شدند.

او دیروز (۲۸ جوزا) یک ویدیو هم نشر کرد که در آن دو زخمی در داخل یک موتر دیده می‌شوند و می‌گویند که عساکر اند و در ولسوالی خاک جبار کابل دستگیر شده‌اند.

یک تن از طالبان این زخمی‌ها را مخاطب قرار داده می‌گوید: "شما افسران اردوی ملی بودید. در حکومت یا این اداره مدت زیاد کار و وظیفه انجام داده‌اید. رهبران ما از روی رحم و شفقت با شما تعامل می‌کنند و شما را از طریق اداره کابل به خانواده‌های شما می‌فرستند."

زندانیان رها شده‌ی طالبان از سوی حکومت افغانستان
زندانیان رها شده‌ی طالبان از سوی حکومت افغانستان

طالبان هنوز نگفته اند که زندانیان باقیمانده دولتی نزد خود را چه زمانی رها خواهند کرد، اما یک منبع حکومتی به رادیو آزادی گفت که احتمال دارد هفته آینده یک تعداد دیگر از زندانیان طالبان از زندان‌های دولت رها ساخته شوند.

به اساس توافق‌نامه ۲۹ فبروری میان امریکا و طالبان در قطر، قبل از آغاز گفت‌وگوی بین افغان‌ها، حکومت باید ۵ هزار زندانی طالبان و آن‌ها هزار اسیر دولتی را رها کنند.

قرار است وزیران دفاع ناتو در نشست دو روزۀ شان، امروز پنج‌شنبه (۱۸ جون) در بروکسل در بارۀ صلح در افغانستان بحث و گفت‌وگو کنند.

XS
SM
MD
LG