لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۵

داکتران بدون مرز شفاخانه زایشگاه دشت برچی را بستند


شفاخانه صدبستر ملی برچی
شفاخانه صدبستر ملی برچی

بیشتر از یک ماه از حمله خونین بر شفاخانه دشت برچی کابل می‌گذرد- حمله ای که در آن ۲۴ مادر و کودک نوزاد در حمله افراد مسلح کشته شدند.

شفیقه کاکر که باشنده کابل است، می‌گوید که به نظر وی مسدود شدن یک زایشگاه در هر کنج افغانستان، امکان زنده ماندن مادرانی را کاهش می‌دهد که در کنار همه مشکلات و مشقت‌های دیگر زنده‌گی در این‌کشور، کودک به‌دنیا می‌آورند.

خانم شفیقه به رادیو آزادی گفت: "این غلط است که در افغانستان یک شفاخانه مسدود می‌شود، آنهم یک زایشگاه که زنان باردار سخت نیازمند آن اند. ولادت در خانه خیلی خطرناک است، زنان در افغانستان هیچ راه دیگر ندارند و اگر شفاخانه مسدود شود زنان به‌کجا بروند؟"

این اظهارات در حالی گفته می‌شود که سازمان داکتران بدون سرحد گفته است بخش زایشگاه شفاخانه برچی کابل را که اخیراً در آن مادران و نوزادان هدف حمله افراد مسلح قرار گرفتند می‌بندد.

این نهاد به روز سه شنبه (۲۷ جوزا) در اعلامیه ای گفت، این تصمیم را بعد از آن گرفتنه اند که فکر می‌کنند حمله بر زایشگاه دشت برچی عمدی بوده است.

افراد مسلح در حمله بر شفاخانه دشت برچی به تاریخ ۱۲ ماه می، ۲۴ مادر و کودک نوزاد را بی‌رحمانه کشتند.

حمله حوالی ساعت ۱۰ صبح آغاز شد و چندین ساعت ادامه یافت. شماری از باشنده‌گان محل به رادیو آزادی گفتند پدیده وحشت را با چشم سر دیدند. به گفته آنها، مردم در جریان این حمله دست و پای شان‌را گم کرده بودند و نمی‌دانستند چه جریان دارد چه خواهد شد؟ هر کسی در حالت وحشت‌زده به‌هر طرف می‌دوید.

در شفاخانه دشت برچی داکتران خارجی هم کار میکردند.

زرمینه یک کارمند اداره مستقل ارگان‌های محلی به رادیو آزادی گفت: "در حالی‌که حالات در کشور گسترش ویروس کرونا مشکل‌آفرین شده است، نیاز است حکومت افغانستان امنیت را تامین کند تا موسسات خارجی از نگاه امنیتی مشکلی نداشته باشند و فعالیت‌های‌شان را ادامه دهند."

حمله افراد مسلح بر دشت برچی در داخل و خارج از افغانستان با الفاظ شدید محکوم شد.

ایالات متحده بخش خراسان گروه دولت اسلامی یا داعش را مسئول این حمله خواند. حکومت افغانستان گفت طالبان عقب این حمله قرار دارند و طالبان به نوبه خود دست داشتن شان در این حمله را رد کردند.

آرشیف، گروه داعش
آرشیف، گروه داعش

کسی تا امروز مسئولیت این رویداد را به دوش نگرفته است.

دشت برچی از محلات فقیرنشین کابل است. براساس گزارش آژانس خبری رویترز در سال ۲۰۱۹ دراین شفاخانه ۱۶ هزار کودک به‌دنیا آمدند و مادران کمک‌های طبی اخذ کرده بودند. داکتران و نرس‌های این شفاخانه به‌زنانیکه هنگام ولادت با مشکل مواجه می‌شدند، خدمات مورد نیاز را ارائه می‌کردند.

سازمان داکتران بدون سرحد از سال ۲۰۱۴ به این‌طرف با این شفاخانه همکاری داشت.

این سازمان در اعلامیه نوشته است، درحالیکه هیچ جزئیاتی در مورد حمله کننده‌گان به دست نیامده و هنوزهم معلوم نیست چرا کسی بر مادران و نوزادان چنین حمله خونین کند، آنها به این باورند که این حمله قصدی بوده و هراس دارند مبادا تکرار شود.

تیری الفورت دویرکر رئیس این اداره جهانی به آژانس خبری رویترز گفته است، میدانستند فعالیت در افغانستان پرخطر است ولی این را فکر نمی‌کردند که افراد مسلح حتی از حمله بر مادران و نوزادان هم دریغ نمی‌کنند.

او گفت هیچ دیوار سمنتی یا پوسته امنیتی نمی‌تواند از نگاه امنیتی مطمین باشد. به گفته الفورت تصمیم مسدود ساختن این شفاخانه ضروری ولی تاسف بار است.

در دو دهه گذشته حملات مکرر بر نهادهای خارجی و کارمندان آن در افغانستان صورت گرفته است.

قتل تتسو ناکامورا یک کارمند خیریه جاپانی در ننگرهار سال گذشته مردم افغانستان را تکان داد.

خانواده ناکامورا در هنگام بدرقه پیکر او
خانواده ناکامورا در هنگام بدرقه پیکر او

به‌گفته اداره حفاظت از نهادهای غیردولتی یا انجوها، بین ماه جنوری تا نومبر سال ۲۰۱۹ بیست و چهار کارمند موسسات بین‌المللی به‌شمول ملل متحد در افغانستان کشته شدند. در همین مدت ۳۷ کارمند این ادارات ربوده شده و ۴۲ تن دیگر در اثر حملات مخالفین زخمی شده بودند.

آیا تصمیم مسدود نمودن زایشگاه دشت برچی منصفانه است؟ ذکیه یک کارمند وزارت معارف می‌گوید: تصمیم مسدود شدن شفاخانه زایشگاه تاسف بار است زیرا مردم این منطقه خیلی فقیرند و چاره دیگر ندارند. حکومت اگر امنیت را تامین کند، شاید سازمان داکتران بدون سرحد شفاخانه را دوباره بگشاید.

اکمل سمسور سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان به آژانس خبری رویترز گفته است این تصمیم نهاد داکتران بدون سرحد ضربه بزرگ به سکتور صحی افغانستان است و امیدوار است این نهاد روی تصمیم اش غور کند.

بعد از حمله بر شفاخانه دشت برچی، حکومت افغانستان تعهد تحقیقات جدی در مورد این حادثه و شریک ساختن نتایج آن با مردم را کرد.

سوال این‌جاست که آیا تحقیقاتی صورت گرفت و نتایج آن چی بود؟

جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی در پاسخ به همین سوال‌های رادیو آزادی گفت، برای فعلا در این مورد چیزی برای گفتن ندارد.

جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی
جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی

براین مولر مسئول برنامه‌های افغانستان نهاد داکتران بدون سرحد به اسوشیتدپرس گفته است، نمی‌دانند حمله بر شفاخانه دشت برچی کار کی بود.

در منطقه دشت برچی در غرب کابل شمار زیادی هزاره ها و شیعه‌ها زنده‌گی می‌کنند.

به گفته براین مولر نمی‌دانند که هدف این حمله هزاره‌ها و شیعه‌ها بود یا داکتران خارجی سازمان داکتران بدون سرحد. وی ابراز امیدواری کرد که در تحقیقات حکومت افغانستان در این مورد پاسخ سوال‌های مطرح شده داده شود.

این نهاد جهانی از سال ۱۹۸۰ به این‌طرف در افغانستان فعالیت داشته و در کندهار، خوست، هلمند و کندز برنامه‌های را به پیش می‌برد.

مسئول افغانستان این اداره گفته است که فعالیت هایشان در نقاط دیگر این‌کشور ادامه داشته و متوقف نخواهد شد.

XS
SM
MD
LG