لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۷

شیوع کرونا مراکز آموزشی خصوصی را در هرات زیان‌مند کرده است


نگرانی هراتی ها از شیوع بیماری کرونا در این ولایت
نگرانی هراتی ها از شیوع بیماری کرونا در این ولایت

مسئولان مراکز آموزشی خصوصی در هرات می‌گویند که به‌دلیل شیوع کرونا ماهانه ده‌ها میلیون افغانی زیان دیده‌اند و حکومت باید روی بازگشایی این مراکز اقدام کند.

این مسئولان می‌افزایند که آمادگی دارند که در فضای باز و با حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی روند آموزش را آغاز کنند تا از ورشکست شدن آنها جلوگیری شود.

با شیوع ویروس کرونا، حکومت افغانستان مراکز تحصیلی و آموزشی را در سراسر این کشور بست.

بسته شدن مراکز آموزشی خصوصی باعث زیان هنگفت مالی شد. حالا مسئولان مراکز آموزشی خصوصی می‌گویند زیان مالی این مراکز سر به میلیونها افغانی زده است.

عارف رامش، رئیس اتحادیه مراکز آموزشی هرات می‌گوید: "تمام کورس‌های آموزشی را اگر محاسبه کنیم، بالای ۱۵ میلیون افغانی در ماه خساره دیده‌اند - از پولی که به کارمند و کرایه خود را می‌دهند. اگر به همین منوال ادامه داشته باشه، تمام مراکز آموزشی هرات به مثل دایناسورها نسل شان منقرض می‌شوند."

عارف رامش، رئیس اتحادیه مراکز آموزشی در هرات
عارف رامش، رئیس اتحادیه مراکز آموزشی در هرات

مسئولان مرکزهای آموزشی هرات می‌گویند آماده هستند که صنف‌های آموزشی را در فضای باز برگزار کنند، اما این طرح از سوی حکومت پذیرفته نشده است.

نوراحمد احمدی و ذبیح‌الله بهیر، از مسئولان مراکز آموزشی خصوصی از حکومت می‌خواهند که از آنها حمایت کند، تا ورشکست نشوند.

آقای بهیر می‌افزاید: "ما در حدود پنج و یا شش هزار دالر در دوران کرونا خساره دیده‌ایم. ما آماده هستیم تا در فضای باز به دروس خود ادامه بدهیم."

او می‌گوید: "به دولت مراجعه می‌کنیم، می‌گوید که درب بسته کنید. پس این خساره را که پرداخت می‌کند؟ ما توانستیم که یک یا دو ماه پرداخت کنیم. دو ماه بعدی را پرداخته نمی‌توانیم. فعلا اثاثه ما پیش مالکین به گروی گذاشته شده."

چندین بار مسئولان مراکز آموزشی هرات با کامران علیزایی، رئیس شورای ولایتی هرات دیدار داشته‌اند. او هم بر بازگشایی مراکز آموزشی با رعایت توصیه مسئولان صحی تاکید می‌کند: "دولت دو کار انجام دهد و باید کورس‌های آموزشی باز شود و یا اگر باز نمی‌کند، باید کرایه‌ها آنها را پرداخت کند. این‌ها دیگر دعوایی ندارند. در صورتی که کرایه هم نمی‌دهی، مراکز آموزشی را هم مسدود می‌کنی؟ خوب تکلیف این مردم چی می‌شود؟"

آمار رسمی نشان می‌دهد که در هرات بیش از ۱۰۰ مرکز آموزشی وجود دارد. ذکریا رحیمی، رئیس معارف هرات می‌گوید که تنها کابینه افغانستان صلاحیت بازگشایی مکاتب و مراکز آموزشی را دارد.

او می‌افزاید: "طرحی که این‌ها باید در فضای باز تدریس کنند، این از صلاحیت‌های کابینه حکومت افغانستان است. فعلا وزارت معارف طرحی آماده می‌سازد که به کابینه ارایه کند که گویا به شکلی بشود، مراکز آموزشی و مکاتب خصوصی حمایت شود."

ویروس کرونا در افغانستان همچنان در حال گسترش است. به گفته مسئولان وزارت صحت، مرحله اوج شیوع ویروس کرونا دو ماه دوام خواهد داشت، اما مسئولان صحی هشدار می‌دهند که بازگشایی مکانهای عمومی بحران کرونا را عمیق‌تر خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG