لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۶

'شهید' خوانده شدنِ اسامه توسط عمران خان و موجِ انتقادها در افغانستان


عمران خان در حال سخنرانی در یک شبکه تلویزیونی در پاکستان
عمران خان در حال سخنرانی در یک شبکه تلویزیونی در پاکستان

معاونت اول ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که عمران خان برای دلخوشی اردو و سازمان استخباراتی پاکستان، اسامه بن لادن را [شهید] خطاب کرده است.

شهید خواندن اسامه بن لادن از سوی نخست وزیر پاکستان با موج از انتقادها در افغانستان روبه‌رو شده است.

دفتر معاونیت اول ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که عمران خان از سوی اردو و سازمان استخباراتی پاکستان "به قدرت رسیده" و آقای خان مجبور بود تا اسامه بن‌لادن را شهید خطاب کند.

رضوان مراد رئیس مطبوعات و ارتباطات معاونیت اول ریاست جمهوری افغانستان به رادیو آزادی گفت: "اگر امروز عمران خان بگوید که اسامه بن لادن شهید نیست مردم بالای بازی‌های که پاکستان بنام جهاد و اسلام در منطقه آغاز کرده شک می‌کنند. عمران خان باید اسامه را شهید بگوید وقتی که اردوی پاکستان اسامه را سال‌ها در بهترین منطقه پاکستان نگهداری کرده بود، چطور ممکن است عمران خان بن لادن را شهید نگوید."

رضوان مراد رئیس مطبوعات و ارتباطات معاونیت اول ریاست جمهوری افغانستان
رضوان مراد رئیس مطبوعات و ارتباطات معاونیت اول ریاست جمهوری افغانستان

آقای مراد می‌گوید، در عمل و صحبت‌های رهبران پاکستان واضح شده که تا هنوز هم اسلام آباد از گروه های تروریستی حمایت کرده و این گروه‌ها را تمویل می‌کند.

به گفته مراد. پاکستان این "تروریست‌ها را" برای کشتن مردم در افغانستان و منطقه می‌فرستد.

این در حالی است که روز گذشته نخست وزیر پاکستان هنگام سخنرانی خود در پارلمان که از طریق تلویزیون مستقیماً نشر می‌شد اسامه بن لادن را "شهید" خواند.

عمران خان گفت بعد از این‌که نیروهای خاص امریکا اسامه بن لادن را درسال ۲۰۱۱ در ایالت خیبر پختونخوا به گفته وی "شهید" کردند، این یک شرمساری بزرگ برای پاکستان بود و مردم جهان بعد از این واقعه پاکستان را نکوهش کردند.

آقای خان حملۀ نیروهای امریکایی بر پناگاه بن لادن در ایبت آباد را تجاوز بر حریم پاکستان عنوان کرد و مقام‌های وقت پاکستان را محکوم نمود که چرا بن لادن را هنگامی‌که در این کشور زندگی می‌کرد به امریکا نسپرده بودند.

با این‌که در گذشته هم برخی سیاسیون پاکستان حمله بر پناگاه بن لادن در ایبت آباد را تجاوز برحریم و حاکمیت این کشور دانسته محکوم کرده بودند؛ ولی این اولین بار است که صدراعظم پاکستان، بلندترین مقام سیاسی کشور، از طراح حملات تروریستی یازدهم سپتمبر بر امریکا به عنوان یک "شهید" یاد می کند.

اسلام‌آباد تا قبل از کشته شدن بن لادن درسال ۲۰۱۱ موجودیت وی در پاکستان را رد می‌کرد.

عمران خان که ازسوی منتقدین به‌خاطر حمایت از طالبان و دیگر گروه‌های تندرو مورد انتقاد قرار دارد، بعد از سخنرانی در پارلمان با موج انتقادهای شدید روبه‌رو شد.

خواجه آصف که درگذشته وزیردفاع و خارجۀ پاکستان بود در واکنش خود گفت که بن‌لادن یک تروریست بود ولی صدراعظم ما وی را شهید خواند.

محسن داور از اعضای دیگر پارلمان پاکستان نیز گفته است"اسامه که در کشتن هزاران تن دست داشت، عمران خان وقتی بن لادن را شهید می گوید به آن ها چه خطاب می کند"؟

رحمت‌الله نبیل رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان به رادیو آزادی می‌گوید که اظهارات عمران خان بیانگر تروریست پروری پاکستان است.

رحمت‌الله نبیل رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان
رحمت‌الله نبیل رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان

آقای نبیل می‌افزاید: "شهید خواندن اسامه بن لادن به معنای این است که نه تنها از تروریزم حمایت می‌کنند بلکه تروریزم بین‌المللی را تشویق می‌کنند. در صورتی که نیروهای امریکایی از منطقه بیرون شود عمران خان تلاش دارد که از تروریزم منحیث یک وسیله فشار بالای منطقه و جهان کار بگیرد و این تلاش‌ها از همین لحظه آغاز شده است."

تلاش کردیم دیدگاه سفارت پاکستان در کابل را بگیریم اما موفق نشدیم.

آقای نبیل همچنان می‌گوید که اظهارات عمران خان به معنای ترجمانی سازمان استبخاراتی و اردوی پاکستان است زیرا نظر به ادعای نبیل، عمران خان توسط نظامیان پاکستان به قدرت رسیده است.

این در حالی است که یک روز پیشتر در گزارش سالانه وزارت امور خارجه امریکا نیز آمده بود که هنوز هم تروریزم در پاکستان مخفیگاه‌ها دارد و این کشور در برابر گروه‌های تروریستی اقدام قناعت بخش نکرده است.

XS
SM
MD
LG