لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۲

منبع: نزدیک به ۴۰۰ زندانی دیگر گروه طالبان رها می‌شوند


آرشیف، شماری از زندانیان گروه طالبان که از سوی حکومت افغانستان رها شده اند. 26 May 2020
آرشیف، شماری از زندانیان گروه طالبان که از سوی حکومت افغانستان رها شده اند. 26 May 2020

یک منبع حکومت افغانستان می‌گوید، امروز (شنبه ۷ سرطان ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍)‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ یا فردا ( یکشنبه ۸ سرطان) ممکن ۴ صد زندانی دیگر طالبان رها شوند.

او این موضوع را به شرط افشأ نکردن نامش شام دیروز جمعه به رادیو آزادی گفت.

حکومت افغانستان می‌گوید، در بقیه زندانیان طالبان در محابس افغانستان کسانی شامل اند که محکوم به جرایم سنگین می‌باشند و آن‌ها در سال‌های اخیر در حملاتی دست داشتند که در نتیجهٔ آن‌ها شمار زیاد غیر نظامیان کشته شده اند.

ضمناْ، حدود سه هفته پیش یک منبع آگاه عدلی و قضایی افغانستان فهرستی از زندانیان را با رادیو آزادی شریک ساخت که به گفته این منبع عضویت گروه طالبان را ندارند و به جرایم سنگین محکوم اند.

در این فهرست نام‌های ۸۱ زندانی درج اند.

این منبع همچنان گفت که در این فهرست ۲۵ تن به قتل، ۳۳ تن به قاچاق و فروش مواد مخدر، ۸ تن به اختطاف و بقیه به تجاوز جنسی، گروگانگیری و سوءاستفاده از وظیفه، متهم اند.

اما سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحهٔ قطر به رادیو آزادی گفت، نام‌های مندرج فهرست، اعضای گروه طالبان اند.

این مقام حکومت افغانستان همچنان به رادیو آزادی گفت، اختلاف‌ها در ارتباط به زندانیان اکنون پایان یافته و هر دو جانب در ماه جولای مذاکرات را آغاز می‌کنند.

او افزود: "حکومت به خاطر این‌که در جمع بقیه زندانیان طالبان، کسانی شامل اند که به جرایم جنایی سنگین محکوم اند، در مورد ‍آزادی آن‌ها متردد است."

به گفتهٔ این منبع، حکومت شاید امروز شنبه یا فردا یکشنبه در این مورد تصمیم بگیرد که کدام زندانیان را رها کند و کدام را نه.

به گفتهٔ او، در گام نخست شاید حدود ۴۰۰ زندانی رها شوند.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر گروه طالبان در قطر
سهیل شاهین سخنگوی دفتر گروه طالبان در قطر

از سوی دیگر، سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحهٔ قطر دیروز جمعه به رادیو آزادی گفت، اختلافات‌ها برای آغاز مذاکرات بین افغان‌ها روی رهایی چند صد زندانی است که به گفتهٔ او اعضای گروه طالبان اند، اما حکومت برای آن‌ها دوسیه‌های نا مناسب جنایی را ترتیب داده است.

همزمان خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع نزدیک به طالبان خبر می‌دهد که گفته مسئله روی رهایی دو و یا سه صد زندانی طالبان است.

به گفته این منبع شاید عدم رهایی این تعداد زندانیان مانع گفتوگوها نشود.

سهیل شاهین در ادامه به پاسخ سؤال رادیو آزادی در این باره گفته که تیم تخنیکی آن‌ها در کابل روی این موضوع کار می‌کند.

با وجود تأکید ایالات متحده امریکا روی آغاز گفت‌وگوهای بین افغان‌ها اما تاکنون این گفت‌وگوهاآغاز نشده است. بر اساس موافقتنامه ۲۹ ماه فبروری میان امریکا و گروه طالبان این گفت‌وگو‌ها قرار بود در دهم ماه مارچ آغاز شود.

حکومت افغانستان می‌گوید، تاکنون ۳۹۹۵ زندانی طالبان را از زندان‌های کشور رها کرده‌ و به گفته طالبان این گروه هم تا کنون ۶۵۱ زندانی حکومت را آزاد ساخته است.

XS
SM
MD
LG