لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۷

عبدالله عبدالله: هیچ بهانه‌یی برای آغاز گفتگوهای میان افغانان وجود ندارد


عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه
عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه

رئیس شورای عالی مصالحه می‌گوید که در این اواخر میزان خشونت‌ها و جنگ افزایش یافته اند.

عبدالله عبدالله رئیس این شورا روز چهارشنبه (۲۵ سرطان) در شبرغان مرکز ولایت جوزجان هنگام مراسم اعطای رتبه مارشالی به عبدالرشید دوستم گفت که اکنون هیچ بهانه‌یی برای آغاز گفتگوهای میان افغانان وجود ندارد.

آقای عبدالله گفت: "اکنون که زمینه‌های لازم برای شروع مذاکرات صلح فراهم شده است، من معتقدم که مرحله تبادل زندانیان به اتمام می‌رسد. باید برای آغاز گفتگوهای میان افغانان هیچ‌گونه بهانه نشود. اگر خداوند بخواهد در جریان آتش‌بس و مذاکرات بین افغانان به صلح با عزت برسیم."

امضای توافقنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان
امضای توافقنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان

توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان در ۲۹ فبروری سال روان میلادی در دوحه پایتخت قطر امضا شد.

در این توافق آمده بود که باید در مدت ۱۰ روز گفتگوهای میان افغانان آغاز شود و حکومت ۵ هزار زندانی طالبان و طالبان یک هزار زندانی حکومت را از بند رها کنند.

اما این روند تا کنون تکمیل نشده است و حکومت افغانستان تا کنون در حدود ۴،۲۰۰ زندانی طالبان را از بند رها کرده و گفته است، در لیستی که طالبان به آنان سپرده نزدیک به ۶۰۰ تن آنان پرونده‌های جرمی دارند و به این دلیل آنان را از بند رها نمی‌کند.

در همین حال عبدالرشید دوستم در جریان این مراسم گفت که طالبان آزاد نکردن شمار زندانیانی را که حکومت آنان را رها‌ نخواهد کرد، بهانه‌ای برای تاخیر آغاز گفتگوهای میان افغانان قرار می‌دهند و باید آنان رها شوند.

آقای دوستم می‌گوید: "به رئیس جمهور بگویید که شما ۴،۵۰۰ زندانی طالبان را آزاد کرده‌اید. ۲۰۳ نفر از نیروهای دیگر را نیز آزاد کنید تا هیچ بهانه‌ای باقی نماند. هیچ بهانه‌ای نباید باقی بماند. ما آماده مذاکره هستیم. "

عبدالرشید دوستم
عبدالرشید دوستم

آقای دوستم افزود که اگر طالبان باز هم بهانه کنند و به جنگ ادامه دهند، شکست خواهند خورد و دیگر خواب امارت را نخواهند دید.

در مراسم اعطای رتبه مارشالی به عبدالرشید دوستم، عبدالله عبدالله و شماری از سیاسیون دیگر افغانستان و نمایندگان کشورهای ازبکستان، هندوستان و ترکیه اشتراک کرده بودند.

شاکر کارگر، رئیس دفتر رئیس جمهور حکم رتبه مارشالی آقای دوستم را این گونه خواند: "من رتبه مارشال را به عبدالرشید دوستم، یک شخصیت سیاسی کشور، برای خدماتش به این کشور، برای حل بحران سیاسی و حفظ ثبات کشور، می‌دهم."

آقای دوستم از دسته ثبات و همگرایی و از عبدالله عبدالله سپاس‌گزاری کرد که در توافق خود با محمد اشرف غنی به او رتبه مارشالی در نظر گرفت و از آقای غنی نیز سپاس‌گزاری کرد که به او رتبه مارشالی داد.

از سمت راست؛ عبدالله عبدالله، عبدالرشید دوستم، شاکر کارگر
از سمت راست؛ عبدالله عبدالله، عبدالرشید دوستم، شاکر کارگر

بر بنیاد توافق سیاسی شماری از سیاست‌مداران و فعالان مدنی در دادن رتبه مارشالی به عبدالرشید دوستم مخالف بودند.

آقای دوستم در دوره گذشته ریاست جمهوری آقای غنی، معاون نخست وی بود اما روابط آنان کم‌رنگ شد و در انتخابات دور بعدی از عبدالله عبدالله حمایت کرد.

گزارش: مهناز نوری

XS
SM
MD
LG