لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۰

دفاع ایران از جنگ لشکر فاطمیون در سوریه و اشتراک افغان‌ها در آن


آرشیف، شماری از افغان‌های که توسط ایران در لشکر فاطمیون جذب شده اند در شهر حلب سوریه
آرشیف، شماری از افغان‌های که توسط ایران در لشکر فاطمیون جذب شده اند در شهر حلب سوریه

یک دپلومات ارشد ایران جنگ لشکر فاطمیون را در سوریه و اشتراک افغان‌ها در آن را مهم خواند و از آن دفاع کرد.

عباس عراقچی معین وزارت خارجۀ ایران در این باره به روز پنج‌شنبه در کابل سخن گفت.

او که در نشستِ تحتِ عنوانِ "چشم انداز روابط افغانستان و ایران: چالش ها، فرصت ها" که از سوی انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان برگزار شده بود ،صحبت می‌کرد افزود: "اگر با داعش در سوریه نمی‌جنگیدیم، باید در خیابان های تهران و کابل می‌جنگیدیم که هنوز حضور رگ‌های داعش و عناصر داعش را در نقاط مختلف افغانستان شاهد هستیم. فاطمیون را تا جایی که ما می‌شنایسم، گروه‌های داوطلبِ بودند که در مبارزه با داعش و از بین بردن این پدیدۀ نفرت انگیز جهاد کردند، ایثار کردند و بعضاً خون دادند تا مردم افغانستان در امنیت بیشتری باشند."

عباس عراقچی
عباس عراقچی

پیش از این، سپاس گزاری از لشکر فاطمیون توسط محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان با انتقاداتی در داخل افغانستان روبه‌رو شده بود.

آقای محقق در نشستی در ایران در سال ۱۳۹۶ هجری شمسی گفته بود که از شهروندان عراق، سوریه، ایران، افغانستان، پاکستان و کشورهای دیگر که در جنگ سوریه اشتراک کرده‌اند، تشکر می‌کند.

وی سپس گفت که هدف او سپاس‌گزاری از کسانی بود که در برابر گروه داعش در کشورهای مختلف می‎جنگند.

به اساس گزارش‌ها، ایران هزاران مهاجرافغان را در سال‌های اخیر در چهارچوب لشکر فاطمیون به جنگ سوریه فرستاده بود.

در این حال حاجی سید داوود کارشناس مسائل سیاسی دیشب به رادیو آزادی گفت که ایران پیوسته از ناگزیری های مهاجرین افغان به سود خود استفاده کرده است.

حاجی سید داوود کارشناس مسائل سیاسی
حاجی سید داوود کارشناس مسائل سیاسی

او افزود: "با کمال تأسف باید گفت که این مرتبۀ اول نیست که ایرانی‌ها یک عده افغان‌ها را به جنگ سوریه در لشکر فاطمیون فرستادند. در دهۀ ۱۹۸۰ یک عده ]افغان ها[ را به جنگ عراق هم فرستاده بودند، حدود ۱۰هزار افغان در آن جنگ هم کشته شده بودند. پیشنهاد من به آنها این است که اگر واقعاً خواستار صلح و امنیت در افغانستان باشند، جَو بین‌المللی برای این مساعد است که مذاکرات بین الافغانی شروع شود. مردم افغانستان را در بخش صلح کمک کنند که صلح در این کشور جایگزین جنگ شود."

شماری از افغان‌ها قبلاً گفته بودند که از سوی ایران مجبور ساخته شده‌اند و برای شان وعده داده شده که اگر در جنگ سوریه اشتراک کنند، ماهانه دو میلیون تومان و همچنان ویزه اقامت ایران برای شان داده خواهد شد.

دید‌بان حقوق بشر در گزارشی ۳ سال پیش گفته بود که سپاه پاسداران ایران از میان نوجوانان افغان در آن کشور برای اشتراک در جنگ سوریه سربازگیری می‌کند.

ایران یک متحد کلیدی رژیم بشار اسد رئیس جمهور سوریه به حساب می‌آید.

XS
SM
MD
LG