لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۹

بی‌وطنم؛ قصۀ یهودیان ایرانی در اسرائیل 


آرشیف
آرشیف

یک گروۀ از جوانان در اسرائیل آهنگ فارسی می‌سازند و به این امیدواری آهنگ را می‌سرایند که یک روز بتوانند به کشور آبایی خود ایران بارگردند.

استاد موسیقی این جوانان ایرانی الاصل است و جنت نام دارد.

جنت به رادیو فردا بخش ایران رادیو آزادی می‌گوید: ما این جا در بیت المقدس به فارسی آواز می‌سراییم و این کار مرا بسیار خرسند می‌سازد.

در آغاز زندگی یهودیان ایرانی در اسرائیل آسان نبود.

یک شهروند ایرانی که تا پیش از انقلاب اسلامی در ایران زندگی می‌کرد و مانند سایر یهودیان ایرانی مجبور به ترک کشورش شد، بی‌آنکه نامش را ذکر کند در مورد سفرش از ایران به بیت‌المقدس می‌گوید: "یک روز پردۀ تلویزیون یاسر عرفات را نشان داد که در برندۀ سفارت اسرائیل ایستاده و بیرق فلسطین را به اهتزاز در آورده. به ما خبر رسید که رژیم نو سفارت اسرائیل در تهران را اشغال کرده."

پس از به قدرت رسیدن رژیم اسلامی ایران، حبیب الغانیان تاجری یهودی اعدام شد و این کار باعث شد که نخستین گروۀ یهودیان ایرانی از ایران پای به فرار بگذارند.

او که اکنون در بیت المقدس به سر می‌برد، از فرارش به اسرائیل چنین قصه می‌کند: "زمانی که ما اینجا آمده‌ایم این منطقه کاملاً خشک بود، این‌جا هیچ چیزی نبود و ما این جا در زیر خیمه زندگی می‌کردیم. پدرم حتی به این فکر بود که دوباره به ایران برگردیم و از آمدن پیشمان شده بود."

او می‌گوید، به خاطری به ایران برگشته نمی‌توانستند که حکومت اسرائیل در آنزمان پاسپورت‌های شان را از نزد‌شان گرفته بود.

باشندۀ بیت المقدس قصۀ پدرش را چنین بیان می‌کند: "هر شب می دیدم که پدرم گریه می‌کرد. زندگی در اینجا دشوار است، فرزندم در اردو بود و کشته شد و ما در مورد فرزندان ما که در اردوی اسرائیل خدمت می‌کنند به تشویش هستیم."

یک ایرانی دیگر که او هم به خاطر یهود بودنش از ایران به اسرائیل پناه آورده می گوید، حتی برخی از یهودیان که از کشور‌های اروپایی به اسرائیل آمده اند با آنها رفتار متفاوت می‌کنند.

او می‌گوید: "در ابتدا زندگی بسیار دشوار بود، اینجا احساس شرمندگی می‌کردیم به ما احساس کمتری داده می‌شد، زیرا از یک کشور اروپایی نیامده بودم و به لسان دیگر صحبت می‌کردم."

یکی دیگری از میان همین گروه می‌گوید: "زادگاۀ من ایران است زیرا من در آنجا به دنیا آمده ام. اینجا آمدم تلاش کردم اسراییلی شوم اما هر زمانی که دهانم را برای حرف زدن باز کنم مردم دفعتاً از لهجۀ من پی می‌برند که ایرانی استم. اینجا پس از ۴۸ سال زندگی نمی‌توانم بگویم که اینجا وطن من است و من در اینجا بی‌وطن استم."

اما هیلا نسل سوم ایرانی‌های مستقر در اسراییل است یعنی پدر و پدر کلانش در اسرائیل به دنیا آمده اند.

هیلا می‌گوید: "من ایرانی استم و برآن افتخار هم دارم اما نمی‌توانم بگویم که کاملاً ایرانی استم. به فارسی صحبت نمی‌توانم و هیچگاهی به ایران هم سفر نکرده‌ام پس می‌توانم بگویم که ایرانی اصیل نیستم."

به گفتۀ هیلا، با کسانی که از کشور‌های اسلامی به اسرائیل آمده اند برخورد تبعیض آمیز صورت می‌گیرد و از همین رو او هم در کودکی دشواری‌های زیادی را متحمل شده است.

آیا امکانات جنگ بین ایران و اسرائیل وجود دارد؟

روابط بین حکومت‌های ایران و اسرائیل از چهار دهه به اینسو وخیم است اما رادیو فردا که با برخی از شهروندان صحبت کرده به این باور اند که جنگ بین دو کشور صورت نخواهد گرفت.

باشنده‌های بیت‌المقدس می‌گویند، خدا می‌داند چه اتفاقی خواهد افتاد، زیرا نمی‌دانند که سیاستمداران چه فکر می‌کنند، به گفتۀ آنها سیاستمداران هر از گاهی اظهارات گوناگون می‌داشته باشند و این کار به سیاستمداران مربوط می‌شود.

دیوید یروشلیمی استاد در پوهنتون تل ابیب به این باور است که اسرائیل به نگهداری وضعیت فعلی تمایل دارد و وضعیت آینده به این بستگی دارد که در آینده قدرت در اسرائیل به کی خواهد رسید.

او می‌گوید: "اسرائیل یک بخش این قضیه است، بخش دیگر آن ایران است. با وجود تهدید ها، رهبران ایرانی هم علاقمند وخامت وضعیت نیستند."

خبرنگار رادیو فردا در گزارش خود می‌گوید که بسیاری یهودیان ایرانی با این امید زندگی می‌کنند که سرانجام روابط بین ایران و اسرائیل خوب خواهد شد و آنان بار دیگر رفت و آمد را بین این دو کشور آغاز خواهند کرد.

همین آرزوی گروه موسیقی جنت هم است.

اعضای این گروه می‌خواهند که روزی بتوانند در ایران کنسرت اجرا کنند.

آنان می‌گویند، فکر می‌کنند این کار امکان پذیر است و آرزو دارند که روزی به آن برسند.

XS
SM
MD
LG