لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۰

دیدبان شفافیت: مردم آماده همکاری در عرصه نظارت از معادن اند


آرشیف، معدنچیان افغان در حال کار در یک معدن طلا در ولایت بغلان
آرشیف، معدنچیان افغان در حال کار در یک معدن طلا در ولایت بغلان

دیدبان شفافیت افغانستان در یک گزارش تازه خود گفته است که مردم افغانستان می‌خواهند در بخش نظارت از معادن همکاری کنند.

سید اکرام افضلی رئیس این نهاد روز دوشنبه (۶ اسد) در یک نشست آنلاین با رسانه‌ها گفته است که سهم دادن به مردم در بخش استخراج معادن می‌تواند جلو فساد و جنگ را بر این موضوع بگیرد.

آقای افضلی همچنان گفته است که حکومت و جامعه مدنی باید از این فرصت استفاده کرده و کار شرکت‌ها، وضعیت منطقه و مشکلات مردم را از طریق مردم نظارت کند.

اکرم افضلی رئیس دیدبان شفافیت افغانستان
اکرم افضلی رئیس دیدبان شفافیت افغانستان

او گفت: "گزارش تحقیقی دیدبان شفافیت افغانستان نشان می‌دهد، که مردم آماده همکاری در عرصه نظارت از معادن استند. حکومت افغانستان باید از طریق شرکت و نظارت مردم مشکلات مردم را به سطح منطقه شناسایی کرده و به اساس این اطلاعات از کار شرکت‌ها نظارت کند، تا به مشکلات مردم و تهدید‌های که موجود است، توجه شود."

به اساس معلومات وزارت معادن و پترولیم افغانستان در حال حاضر استخراج ۱،۴۰۰ معدن در افغانستان به شکل قانونی انجام می‌شود. اما تا کنون در مورد استخراج غیر قانونی سرویی صورت نگرفته است.

بربنیاد گفته‌های این نهاد استخراج غیر قانونی معادن افغانستان به سه بخش تقسیم شده است: مناطق تحت کنترول مخالفان مسلح، مناطق تحت کنترول زورمندان و مافیا و معادنی که دسترسی مردم به استخراج آن میسر است.

دیدبان شفافیت افغانستان روز دوشنبه مشترکاً با مسئولان وزرات معادن و پترولیم و اتاق‌های تجارت و صنایع از طریق ویدیو کنفرانس در مورد گزارش سهم مردم در استخراج معادن، مشکلات و فرصت‌های موجود بحث کردند.

در این بحث ولی حٔدران معین پالیسی و پلان وزارت معادن و پترولیم در کنار استقبال از این گزارش دیدبان شفافیت افغانستان گفت، این وزارت در قسمت سهم دادن به مردم در بخش استخراج معادن کار می‌کند.

اما به گفته وی پیش از آن باید جامعه مدنی و نهاد‌های مربوط در همکاری حکومت برای مردم در این بخش آگاهی بدهند.

آقای حٔدران گفت، مردم باید آماده شوند که استخراج معادن را یک پروسه ملی بدانند، زیرا این کار در کنار نظارت اجتماعی، سبب افزایش عواید حکومت می‌گردد: "ما به اساس پالیسی فعلی وزارت روی این کار می‌کنیم در بخشی که نقش دادن مردم بسیار مهم است. قانونی ساختن استخراج غیرقانونی است هرگاه به مخالفین چیزی داده می‌شود و یا مردم از آنها حمایت می‌کنند به نظر من دلیلش اینست فرصت‌های را که مردم از ما توقع دارند برای شان ایجاد شده است حالا وزارت باید این فرصت‌ها را ایجاد کند تا مردم را از خود سازیم."

آرشیف، یکی از معادن زغال سنگ افغانستان
آرشیف، یکی از معادن زغال سنگ افغانستان

دیدبان شفافیت افغانستان برای تهیه این گزارش ۱۸ پروژه را در ۷ ولایت تحت مطالعه قرارداده، و با ۳۰ تن از نمایندگان شش محل که در آن معادن وجود دارد، یک کارمند وزارت معادن وپترولیم، یک کارمند بخش استخراجی معادن و پنج تن از اعضای جامعه مدنی و نهاد نظارت از شفافیت مصاحبه کرده است.

این نهاد ۱۵شاخص را مشخص کرده است تا وزارت معادن و پترولیم افغانستان در بخش نظارت از معادن به نقش مردم توجه داشته باشد

دیدبان شفافیت افغانستان سفارش کرده است که مردم باید از لحاظ مادی و معنوی تشویق شوند تا استخراج غیرقانونی معادن جنبه قانونی‌اش را گرفته و عواید آن بر خلاف فساد و جنگ در بخش تامین صلح و ثبات به مصرف برسد.

XS
SM
MD
LG