لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۵

'لویه جرگه مشورتی صلح روز جمعه برگزار می‌شود'


آرشیف، ارگ ریاست جمهوری افغانستان
آرشیف، ارگ ریاست جمهوری افغانستان

حکومت برای باز کردن گرِه عمده به هدف آغاز مذاکرات بین افغان‌ها با طالبان روز جمعه لویه جرگه مشورتی را فرا خوانده است.

موعد برگزاری لویه جرگه مشورتی را بار نخست تلویزیون ملی اعلام کرد.

مقام‌های افغان تاکنون تنها ۴۰۰ زندانی از جمع ۵ هزار زندانی طالبان را رها نکرده اند که به گفته آنها دوسیه های جنایی و جرمی دارند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در پیامش در روز اول عید قربان گفته بود که او صلاحیت رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان را ندارد و باید از طریق یک جرگه در این مورد با ملت مشوره کند.

محمد هدایت سخنگوی سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور شام دیروز یکشنبه (۱۲ اسد) در صحبت با رادیو آزادی گفت، بحث اصلی لویه جرگهٔ مشورتی تعیین سرنوشت زندانیان طالبان است.

اما به گفته او سایر مسایل مربوط به صلح هم در این نشست ملی بررسی می‌شود: "فیصلهٔ رهبری حکومت این است که لویه جرگه مشورتی در ۱۷ ماه اسد برگزار شود. این مانند لویه جرگه مشورتی قبلی خواهد بود. فهرست نام‌های اشتراک کنندگان لویه جرگهٔ قبلی موجود است. با آنها ارتباط قایم شده و احتمالاً همان ترکیب خواهد بود."

در این میان، سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور در حساب توییترش نوشته که دیروز یکشنبه در دیدار با کرین دیکر معاون سفارت ایالات متحده در کابل در بارهٔ لویه جرگه مشورتی صلح صحبت کرد.

آقای دانش نوشته که در صحبت با خانم دیکر گفته که لویه جرگه به همهٔ بخش های جامعهٔ افغانی این فرضت را می‌دهد که در ارتباط به صلح و ثبات پیشنهاد ها و خواست‌های شان را با حکومت، طالبان و جامعه بین‌المللی شریک سازند.

لویه جرگه مشورتی صلح ۳ تا ۵ روز دوام خواهد کرد.

تیم مطبوعاتی حکومت تاکنون این جزئیات را با رسانه ها شریک نساخته اند که با وجود شیوع ویروس کرونا این جرگه چگونه برگزار خواهد شد.

آرشیف، لویه جرگه مشورتی صلح
آرشیف، لویه جرگه مشورتی صلح

پیش از این حکومت افغانستان در ۹ ماه ثور سال ۱۳۹۸ لویه جرگه مشورتی را در باره صلح برگزار کرده بود.

در این جرگه ۳،۲۰۰ تن اشتراک کرده بودند.

در این نشست، در بارهٔ صدای واحد برای صلح، مصونیت دستآورد ها، تأمین آتش‌بس به هدف آغاز مذاکرات، تبادلهٔ زندانیان و سایر مسایل تصمیم گرفته شد.

محمون مرهون استاد پوهنتون و فعال سیاسی کمیتهٔ را در لویه جرگه سال ۱۳۹۸ رهبری می‌‍‌کرد.

او در صحبت با رادیو آزادی گفت، در نتیجهٔ لویه جرگه کنونی چیزی بدست می آید که امریکا انتظار آن را دارد: "در دیدار با رئیس جمهور به این موضوع صحبت شد، تا زمانی‌که لویه جرگه دیگر فرا خوانده شود، همان لویه جرگه دعوت شود. اما به یک چیز باید متوجه باشیم که لویه جرگه با امکانات و کمک مالی چه کسانی برگزار می‌شود؟ بناءً این لویه جرگه را خارجی ها تمویل می‌کنند و معلومدار که فیصلهٔ آن به خوشی آنهاست."

پس از لویه جرگه سال گذشته در پروسه صلح پیشرفت‌های قابل ملاحظه به میان آمده است.

در ۲۹ ماه فبروری موافقتنامه صلح میان امریکا و طالبان به امضا رسید.

بر اساس این توافق ظرف ۱۴ماه همه نیرو های خارجی افغانستان را ترک می‌کنند و با تکمیل شدن تبادلهٔ زندانیان میان طالبان و حکومت مذاکرات مستقیم بین افغان‌ها برگزار می‌شود.

طالبان می‌گویند، بیش از هزار زندانی حکومت را رها کرده اند.

آرشیف، شماری از نیروهای امریکایی در ولایت میدان وردک
آرشیف، شماری از نیروهای امریکایی در ولایت میدان وردک

هرچند، خروج نیروهای خارجی از افغانستان آغاز شده، ولی مسئله اصلی اکنون رهایی بقیه ۴۰۰ زندانی طالبان است که به گفتهٔ مقام‌های افغان دوسیه های جرمی و جنایی دارند.

اما گروه طالبان بدون اینکه در مورد هویت و نام ۴۰۰ زندانی این گروه چیزی بگوید به آزادی آن‌ها تاکید می‌کند. این گروه می‌گوید، با آزادی بقیه زندانیان آن مذاکرات بین افغان‌ها را آغاز می‌کند.

XS
SM
MD
LG