لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۳

تعداد نو جوانان معتاد به مواد مخدر در پکتیا بیشتر شده است


آرشیف
آرشیف

با گذشت هر روز تعداد نوجوانان معتاد به مواد مخدر در پکتیا بیشتر می‌شود.

شمار نوجوانان معتاد به مواد مخدر با گذشت هر روز در ولایت پکتیا افزایش میابد و این وضعیت باشندگان پکتیا را در رابطه به آینده کودکان شان نگران ساخته است.

ما هنگام دنبال کردن نوجوانان معتاد به مواد مخدر جهت تهیه گزارش، در یک روز ۱۲ کودک و نوجوان معتاد را دریافتیم که بین دوازده تا هژده سال سن داشتند و به انواع مواد مخدر معتاد بودند، اما حاضر نشدند با ما صحبت کنند.

از میان آنان یک نوجوان معتاد به مواد مخدر که با نام مستعار الیاس با ما صحبت کرد، می‌گوید، ده ساله بود که نخست از سوی نزدیکانش به سگرت و نسوار و سپس به مخدرات دیگر معتاد شد.

او افزود: "در پاکستان با پسران کاکایم در داش خشت کار می‌کردم، بعضی اوقات برایم یک یک دود سگرت می‌دادند، آهسته آهسته عملی سگرت و بعداً چرس شدم. حال که نشه نکنم، با اندک گپ عصبانی می‌شوم، سرم درد می‌کند و درگیر می‌شوم."

زندگی الیاس پس از اعتیاد خیلی تنگ و تار شده و به دلیل فاصله میان وی و نوجوانان هم سن و سالش، خود را تنها، حقیر و ناتوان احساس می‌کند.

وی به دلیل دور ماندن از تعلیم و نداشتن صحت سالم رنج می‌برد، زیرا نوجوانان هم‌سن و سالش از زنده‌گی بهتری برخوردار اند.

او گفت: "قبل از اعتیاد به مواد مخدر در میان هم سن و سالان خود قوی و پر انرژی بودم، اما حال خیلی ضعیف شدیم. با خودم می‌گویم که کاش من هم همانند آنان صحتمند می‌بودم، خیلی تلاش کردم که نشه را ترک کنم، اما نتوانستم."

این تنها الیاس نیست که در دام اعتیاد به مواد مخدر گیر مانده است، بلکه ده‌ها کودک و نوجوان دیگر نیز در ولایت پکتیا در کنار نسوار و سگرت، به انواع مواد مخدر معتاد اند، اما خانواده‌های شان از آنان خبر ندارند و یا هم برای تداوی آنان تلاش نمی‌کنند.

داکتر محمد عارف رئیس شفاخانه ۲۰ بستر تداوی معتادان پکتیا می‌گوید، تعداد معتادان مواد مخدر در پکتیا بیشتر شده و این وضعیت بالای کودکان و نوجوانان نیز تاثیر گذاشته است.

او افزود: "تعداد معتادینی که سن شان از بیست بالا است، در ولایت پکتیا بیشتر شده است. حال آن که تعداد بسترهای تداوی در شفاخانه ما خیلی کم است و شفاخانه و امکانات برای تداوی کودکان و نوجوانان معتاد وجود ندارد."

مسئولان شفاخانه بیست بستر تداوی معتادین می‌گویند، چندین بار برای حل این مشکل به وزارت صحت عامه پیشنهاد داده اند، اما تا حال پاسخ مثبت دریافت نکرده اند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:47 0:00
لینک مستقیم

گزارش: احسان آرین

XS
SM
MD
LG