لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۲

واکنش‌های مختلف در مورد تشکیل شورای عالی زنان


آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد
آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد

پس از صدور فرمان رئیس جمهور افغانستان برای تشکیل شورای عالی زنان، شماری از نمایندگان زن در مجلس نمایندگان از آن حمایت کردند.

ثریا اکبری عضو این مجلس روز شنبه (۲۵ اسد) به رادیو آزادی گفت که در این شورا باید افرادی تعیین شوند که بتوانند برای زنان کارهای موثر کنند: "من حیث نماینده مردم آن را یک اقدام مثبت می‌دانم. در بخش توانمندسازی خانم‌ها تشکیل این شورا اثرگذار خواهد بود و خانم‌های که توانایی و ظرفیت دارند و نمی‌توانند متبارز شوند، ایجاد این شورا تمام خانم‌ها را زیر یک چتر جمع خواهد کرد. آن خانم‌هایی که تا کنون فرصت کار برای شان مساعد نبود، از این راه می‌تواند زمینه برای شان فراهم شود."

محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به‌تازگی فرمان تشکیل شورای عالی زنان را صادر کرده است. در خبرنامه دفتر ریاست جمهوری آمده است که هدف از ایجاد این شورا توانمندسازی زنان، همآهنگی بین شرکای داخلی و بین‌المللی برای تامین و بهبود حقوق زنان، برنامه‌ریزی، پی‌گیری و اجرای تعهدات بین‌المللی در مورد حقوق زنان و ارزیابی فعالیت‌های آنها است.

بر اساس این خبرنامه طبق فرمان رئیس جمهور نمایندگان ۲۶ نهاد دولتی و غیر دولتی از جمله معاونان زن در ولایات مدافعان حقوق زنان و نمایندگان جامعه مدنی عضویت این شورا را خواهند داشت.

از سوی هم شماری از فعالین حقوق زنان ایجاد این شورا را نمایشی می‌دانند. مسعوده کوهستانی فعال حقوق زن می‌گوید پیش از این هم نهادهای زیادی برای زنان تشکیل شده، اما این نهاد‌ها کار چندانی در راستایی توانمندسازی زنان نتوانستند: "این فیصله نه تنها موثر نیست، بلکه تکرار ساختارهای موازی است. وزارت امور زنان را موازی قرار داده و ضعیف نشان داده. به جای ایجاد این شورا بهتر این بود که وزارت زنان را حمایت می‌کرد و خانم‌هایی که از طریق نهادهای خاصی که در راستایی زنان کار می‌کردند، حمایت می‌شدند و این شورا نمی‌تواند که ظرفیتی به خانم‌ها ببخشد."

خانم کوهستانی می‌گوید با آن که در کنار وزارت امور زنان نهادهای زیادی در بخش زنان کار می‌کنند، اما هنوز هم زنان نه تنها در کابل بلکه در ولایات افغانستان به فشارهای مختلف خانوادگی و اجتماعی مواجه هستند و کار چندانی برای توانمندسازی آنان صورت نگرفته است.

XS
SM
MD
LG