لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۷

'شیوع ویروس کرونا برنامه های تداوی معتادین را متاثر ساخته است'


آرشیف، ۳۶ معتاد مواد مخدر برای تداوی به کلینیک تداوی معتادین فراه انتقال یافتند.
آرشیف، ۳۶ معتاد مواد مخدر برای تداوی به کلینیک تداوی معتادین فراه انتقال یافتند.

وزارت صحت عامه در کنار تداوی داخل بستر معتادین در شفاخانه ها و مراکز تداوی معتادین، برنامه تداوی منزل را نیز در بخش تداوی معتادین به پیش می برد.

زمری الکوزی کارمند اجتماعی یک مرکز تداوی معتادین در کابل از مراحل تداوی معتاد به رادیو آزادی چنین گفت: "روزانه یک تیم ما که شامل داکتر، نرس و کارمند اجتماعی است، به ساحه تجمع معتادین میرود. در آنجا در رابطه به اضرار مواد مخدر به معتادین آگاهی می‌دهد و سپس مریض را به تداوی تشویق می‌کند، بعد مریض به مرکز تداوی می‌آید و در اینجا مرحله عملی تداوی آغاز می‌شود. در این مرحله خانواده معتاد را دعوت می‌کنیم و از آنان تعهد می‌گیریم. اگر معتاد با خانواده خود مشکل داشته باشد، در جلسات فامیلی با خانواده آنان مشکلات شان را بررسی می‌کنیم تا مشکل آنان حل شود و پس از تداوی دوباره به مواد مخدر معتاد نشود."

وزارت صحت عامه در جریان قرنطین صدها معتاد مواد مخدر را از بیم انتشار ویروس کرونا در میان آنان از سطح شهر جمع آوری کرد و آنان را در مراکز تداوی بستری نمود.

آماده شدن فرد معتاد به گونه داوطلب برای تداوی در جریان فعالیت ساحوی و کسب تعهد از خانواده وی از شرایط اساسی بستری کردن و تداوی معتاد می‌باشد، تا وی پس از تداوی بار دیگر به مواد مخدر معتاد نشود.

عبدالشکور حیدری معاون ریاست کاهش تقاضا به مواد مخدر می‌گوید، شیوع ویروس کرونا و مرحله قرنطین برنامه های مهم آنان در بخش تداوی معتادین را متاثر ساخته و هنوز نیز به حالت عادی بر نگشته است.

او افزود: "یکی فعالیت های ساحوی است که ما مریضان را به مراکز جذب می‌کنیم، این بخش و برنامه های عمده ما را که تداوی در منزل است، کرونا متاثر ساخته که به شکل درست آن فعال نیست. دوم برنامه تعقیب تداوی ما را هم متاثر ساخته که این مسئله می‌تواند سطح اعتیاد دوباره افراد را بلند ببرد."

آرشیف، دو معتاد مواد مخدر در ولایت جوزجان
آرشیف، دو معتاد مواد مخدر در ولایت جوزجان

صدها معتاد مواد مخدر که در جریان مرحله قرنطین از شهرهای مختلف جمع آوری و هنگام نگهداری در مراکز، تداوی شدند، تعداد زیادی از آنان با سپری کردن مرحله ۴۵ روزه تداوی مرخص شده اند و ده ها تن دیگر هنوز هم تحت تداوی قرار دارند.

اما به دلیل دسترسی نداشتن کارمندان صحی به خانواده‌ها و محدود بودن برنامه تعقیب تداوی در جریان قرنطین، نگرانی از اعتیاد دوباره آنان به مواد مخدر وجود دارد.

گزارش: مرسلین ارسلا

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:25 0:00
لینک مستقیم


XS
SM
MD
LG