لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۳

شماری از متعلمین در هنگام قرنطین و تعطیلی در مزارع کوکنار کار کرده اند


ده‌ها متعلم مکتب در ولسوالی پشت رود ولایت فراه در مزارع سرگرم نیش زدن کوکنار اند.
ده‌ها متعلم مکتب در ولسوالی پشت رود ولایت فراه در مزارع سرگرم نیش زدن کوکنار اند.

شاگردان مکاتب در برخی ولایات در هنگام قرنطین و تعطیلی مکاتب در مزارع کوکنار نیش زدند و در بدل آن پول و تریاک بدست آوردند.

در کنار کارگران دیگر، ده‌ها متعلم مکتب در ولسوالی پشت رود ولایت فراه در مزارع سرگرم نیش زدن کوکنار اند.

آنان می‌گویند، در سال های قبل آنان در این فصل سال در مکتب و سرگرم درس بودند، اما در چهار ماه نخست امسال که مکاتب به دلیل قرنطینِ ناشی از ویروس کرونا تعطیل بود، سرگرمی دیگری نداشتند و از سوی هم فقر اقتصادی آنان را واداشت تا به مزارع بروند و از طریق نیش زدن کوکنار پول بدست بیاورند.

یکی از آنان می‌گوید: "نام من احسان الله است و شاگرد لیسه شبانه فراه استم. من در زمان بیکاری‌های قرنطین به نیش زدن رفتم و در این مدت دو –‌دونیم کلیو تریاک و نزدیک به ده‌هزار افغانی پول نقد کمایی کردم. هرچند از نظر نیش زدن کار خوبی نیست، اما به دلیل قرنطین و مشکلات اقتصادی رفتم و نیش زدم. در مقایسه به سال‌های گذشته امسال جوانان بیشتر فراهی به نیش زدن رفته بودند."

آرشیف
آرشیف

"من عبدالغفار استم یکی از متعلمین مکتب. در روزهای کرونا و قرنطین وقتی مکتب‌ها بسته شد، یک اندیوالم برایم گفت که بریم به نیش زدن، هرچند خانواده هم راضی نبود، اما رفتیم به ولسوالی پشت رود به نیش زدن. تقریباً سه کیلو تریاک و مقداری پول هم بدست ما آمد. تقریباً پانزده روز مصروف نیش زدن بودیم."

بر بنیاد گزارش تازه اداره سرمفتش امریکا از بازسازی افغانستان SIGAR، همه ساله ده ها کارگر از آنسوی خط دیورند در فصل جمع‌آوری کوکنار به ولایات تحت کشت کوکنار می‌آمدند، اما در سال روان شمسی قرنطین سبب شد تا مرزها مسدود بمانند و افراد بیکار در محل در مزارع کوکنار نیش بزنند.

شیر محمد مالک مزرعه کوکنار در فراه می‌گوید، در زمان جمع آوری حاصلات کوکنار، در کنار پول نقد، مقداری از تریاک را نیز به متعلمین داده است که با وی در مزرعه کوکنار نیش زدند.

او می‌گوید: "امسال تقریباً چهار تا پنج جریب زمین را کوکنار کشت کرده بودم، امسال چون قرنطین و کرونا بود و از ولایات دیگر کسی جهت نیش زدن به فراه نیامد، شاگردان مکتب آمدند و ما در بدل نیش زدن به آنان ده هزار افغانی و دو‌–‌سه کیلو تریاک دادیم که برای خود بفروشند."

آرشیف
آرشیف

ماریا نوری معاون ریاست معارف ولایت فراه اشتراک متعلمین مکتب در نیش زدن کوکنار را نگران کننده می‌داند و می‌گوید، اگر استفاده از متعلمین در کارهای غیر‌قانونی و خلاف ادامه یابد، سرنوشت آنان و آینده افغانستان با خطر روبرو خواهد شد.

ما اول از والدین محترم و دوم از کشاورزان تقاضا می‌کنیم که نباید شاگردان مکتب را به این‌گونه اعمال مصروف بسازند. رفتن به جمع‌آوری تریاک کار اشتباه است. شاگردان مکتب که اولاد ما و آینده این وطن استند، اجازه ندهند که برای پیدا کردن پنج قِران به همچو کارهای دست بزنند. عموماً در افغانستان مردم فقیر استند، اما نباید شاگردان مکتب را متوجه و مصروف اینگونه کارهای ناشایسته بسازند."

در بسیاری ولایات افغانستان دو فصل تریاک جمع‌آوری شده و قرار است در آینده نزدیک نیش زدن فصل سوم کوکنار در این ولایات آغاز شود که بیشتر کارگران آن جوانان اند. بیم آن وجود دارد که اگر در آینده نزدیک مکاتب به روی شاگردان باز نشود، بار دیگر از آنان در نیش زدن کوکنار استفاه خواهد شد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:48 0:00
لینک مستقیم


گزارش: حفیظ الله نورزاد

XS
SM
MD
LG