لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۹

گروه 'مولانا' در تلاش رشد موسیقی عرفانی در افغانستان


محمدابراهیم احراری
محمدابراهیم احراری

گروه موسیقی مولانا در ولایت هرات می‌گوید که با اجرای کنسرت در همایش‌ها و فستیوال‌های داخلی و خارجی، موسیقی عرفانی را ترویج می‌دهد. این گروه موسیقی بیشتر اشعار مولانا جلال‌الدین محمد بلخی با سازهای محلی افغانستان اجرا می‌کنند. مسئول این گروه موسیقی از جوانان می‌خواهد که برای فراگیری موسیقی عرفانی تلاش کنند.

محمدابراهیم احراری، غرق در نواختن نی است. او در حدود ۱۵ سال می‌شود که با خواندن اشعار مولانا جلال‌الدین محمد بلخی، برای رشد موسیقی عرفانی تلاش می‌کند. موسیقی عرفانی در گذشته‌ها در حلقه‌های تصوف و خانقاه‌ها در هرات اجرا می‌شد، اما آقای احراری با تشکیل گروه موسیقی «مولانا» این نوع موسیقی را در میان مردم آورد.

او گفت: "من حدود ۱۵ سال می‌شود که موسیقی عرفانی کار می‌کنم و کوشش ما این است که این نوع موسیقی رشد کند. به‌خاطری که سازهای اصیل ما ماندگار شود. بیشتر از اشعار بزرگوران استفاده کنیم. بنابراین، کوشش ما این است که هر چی بیشتر موسیقی عرفانی رشد کند و جوانان ما بیشتر به این نوع موسیقی روی بیاورند و به اشعار بزرگوران آشنا شوند."

غلام‌سخی رسولی، دوتارنواز گروه موسیقی مولانا است. او نواختن بر دوتار را از پدران خود به ارث برده، و بیش از ۴۰ سال می‌شود که دوتار می‌نوازد.

غلام‌سخی رسولی، دوتارنواز گروه موسیقی مولانا
غلام‌سخی رسولی، دوتارنواز گروه موسیقی مولانا

هر چند وی از ثبت دوتار، ساز محلی افغانستان به نام کشور ایران ناراحت است، اما اشتیاق فراوانی برای معرفی این ساز به نام افغانستان در کنسرت‌های بیرون مرزی دارد: "ما سعی می‌کنیم که همین دوتار به نام دیگر کشورها ثبت شده، بالاخره ما تلاش می‌کنیم که این را رشد بدهیم و بالاخره بین سبک‌های که در افغانستان است، دوتار نواخته شود."

گروه موسیقی عرفانی مولانا برای معرفی این سبک و سازهای موسیقی محلی نی، دوتار، رباب و طبله کنسرت‌های زیادی در کشورهای هند، ایران، ترکمنستان و چندین کشور دیگر داشته است.

وحید دل‌آهنگ دو دهه می‌شود که رباب می‌نوازد. او حالا خوشحال است که برای زنده نگهداشتن موسیقی عرفانی تلاش می‌کند: "آله موسیقی رباب بسیار نقش بسزایی در موسیقی عرفانی بازی می‌کند و در خانقاه‌ها نواخته شده و بزرگواران بنواخته‌اند که حالا خیلی طرفدار پیدا کرده و جوانان خیلی علاقمند شده اند که رباب یاد بگیرند و بتوانند که رباب بنوازند."

نعمت‌الله هاشمی
نعمت‌الله هاشمی

آمار اتحادیه هنرمندان موسیقی هرات نشان می‌دهد که در هرات ۱۵ گروه موسیقی محلی فعالیت دارند. نعمت‌الله هاشمی، مسئول این اتحادیه، موسیقی عرفانی را شاخه از موسیقی محلی هرات می‌داند و بر رشد بیشتر این سبک موسیقی تأکید دارد: "موسیقی عرفانی، موسیقی جذابی است و همه جوانان فعلاً دوست دارند که این موسیقی را یاد بگیرند و کمی زمان‌ می‌برد که انشاالله روزی بشود که همین موسیقی عرفانی ما که در چوکات موسیقی اصیل هراتی ما است رشد پیدا کند و این وسیع‌تر بشود."

در هرات تنها گروه مولانا موسیقی عرفانی را ترویج می‌دهد.

این گروه امیدوار است که علاقمندان موسیقی عرفانی بیشتر شود تا مشعل این نوع موسیقی هم چنان روشن بماند و هم چنان نیاز است که آموزش آن بیشتر شود.

XS
SM
MD
LG