لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۸

نگرانی‌ها در مورد شفافیت توزیع کمک‌ها به سیل‌زدگان پروان


ویرانی های ناشی از سیلاب در شهر چاریکار
ویرانی های ناشی از سیلاب در شهر چاریکار

روزهای دشوار برای سیل‌زدگان پروان به دنبال کشته شدن بیش از ۱۲۰ نفر، زخمی شدن ۱۳۲ نفر و ویرانی گسترده در اثر جاری شدن سیل ناگهانی در هفته گذشته.

حالا بسیاری از شهروندان و نهادهای کمک‌رسان در بیرون و داخل افغانستان برای رساندن کمک به این خانواده‌ها شتافته‌اند.

حشمت رادفر هماهنگ‌کننده "ستاد کمک‌رسانی مرکزی "کابل" به رادیو آزادی می‌گوید که تا کنون توانسته صدها هزار افغانی و لوازم خانه برای آسیب‌دیدگان گردآوری کند: "ما نیز در کنار دیگر فعالان مدنی مکانیزمی ساختیم که در کابل کمک‌ها گردآوری شود. ما و تمام گروه‌ها که در این ساحه کار کردیم، موفقیت بزرگی داشتیم. البته با تلاش‌های‌مان یک موج گسترده از کمک‌ها صورت گرفت. بیشتر این کمک‌ها از سوی بانوان فعالان حقوق بشری و حقوق زنان که چه در دولت و یا در نهادهای مدنی کار می‌کنند و مردم عادی خیلی توجه داشتند."

آقای رادفر می‌گوید چندین راهکار برای شفافیت روند کمک‌رسانی به سیل‌زدگان پروان روی دست دارد.

این راهکار شامل فهرست‌بندی خانواده‌ها براساس اطلاعات نهادهای کمک‌رسان و کمک‌رسانی مستقیم به خانواده‌های آسیب‌دیده می‌شود.

از سوی دیگر سایت “GoFundMe” که شهروندان افغان از طریق آن به آسیب‌دیدگان پول گردآوری کرده‌اند نوشته که صدها افغان شامل چهره‌های شناخته شده هنری، فرهنگی، ورزشی و سیاسی ده‌ها هزار دالر جمع کرده‌اند.

اما نگرانی‌هایی در باره شفافیت توزیع این کمک‌ها هم مطرح شده است.

آسیب دیده های سیلاب در شهر چاریکار مرکز ولایت پروان
آسیب دیده های سیلاب در شهر چاریکار مرکز ولایت پروان

شماری از مردم پروان گفته‌اند که تا اکنون کمک چندانی دریافت نکرده‌اند: "جمالدین هستم. هیچ زندگی برای ما ندارد. هر روز نام ما نوشته می‌شود و می‌روند و دیگر دیده نمی‌شوند. کسی‌ که خانه‌اش خراب هم نشده می‌آید و کمک می‌گیرد."

"نامم امیر جان است. مربوط پارچه سیزده. تا هنوز با ما کمک نشده. هیئت نیامده. جای نداریم. خانه‌های ما هموار شده. کجا زندگی کنیم؟"

با این حال، وحیده شهکار، سخنگوی والی پروان گفته که کمیته‌ای برای نظارت و تأمین شفافیت کمک‌ تشکیل شده است: "نهادهای خیریه هنگام رسانیدن کمک‌ها خودشان عملاً در ساحه بوده‌اند. دوم کمیته‌ای ایجاد کرده‌ایم که رسانه‌ها، فعالان مدنی، اداره محلی که فهرستی را ساخته‌ایم [در آن هستند]. فامیل‌ها شناسایی شده‌اند، سروی هنوز ادامه دارد تا متضررین واقعی را شناسایی کنیم."

به گفته خانم شهکار، تا حال به هر یک از ۱۰۶ خانواده ۵۰ هزار افغانی کمک دولتی رسیده است.

تا حال چند نهاد خیریه وابسته به چهره‌های شناخته سیاسی و تجاری هم به آسیب‌دیدگان کمک کرده‌اند.

در حال حاضر سرپناه، خوراک، لباس و وسایل خانه و خدمات صحی از نیازمندهای عمده آنها است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG