لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۷

شدت جنگ در افغانستان؛ '۸۸ تن ظرف یک هفته در ۱۳ ولایت ‌کشته شده اند'


آرشیف، شماری از افرادی که در یک انفجار در ننگرهار زخمی شده اند
آرشیف، شماری از افرادی که در یک انفجار در ننگرهار زخمی شده اند

در حالی که تیم‌های مذاکره‌کننده دولت افغانستان و گروه طالبان در حال گفت‌وگو برای تهیۀ طرزالعمل مذاکرات صلح هستند، جنگ در افغانستان شدت گرفته است.

ننگرهار، تخار، کاپیسا، بادغیس، پکتیا، پکتیکا، ارزگان، کندز، میدان وردک، کندهار، غزنی، کابل و بامیان از ولایت‌هایی هستند که در یک هفتۀ گذشته گواه تلفات انسانی در نتیجۀ جنگ‌ و انفجار مین‌ بوده‌اند. در کنار این، شماری از ولایت‌های دیگر هم گواه جنگ و تلفات بوده‌اند.

براساس گزارش‌های خبرنگاران محلی رادیو آزادی، از این ۱۳ ولایت، از دوشنبه هفته گذشته به این‌سو ۸۸ نظامی و غیرنظامی در این ولایت‌ها کشته و ۸۶ تن دیگر زخمی شدند.

براساس آماری که وزارت داخلۀ افغانستان در اختیار رادیو آزادی قرار داده، طالبان در یک هفته گذشته در ۲۴ ولایت ۹۸ غیرنظامی را کشتند و ۲۳۰ تن دیگر را زخمی کردند.

یک نظامی افغان که در یک انفجار در سمنگان زخمی شده است July 13, 2020
یک نظامی افغان که در یک انفجار در سمنگان زخمی شده است July 13, 2020

بیشتر این تلفات از ولایت‌های ننگرهار و تخار گزارش شده است.

حکومت مسئولیت جنگ را به گروه طالبان نسبت می‌دهد، اما طالبان این ادعا را رد می‌کند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان به رادیوی آزادی گفت: "علت افزایش تلفات این است که حکومت در بیشتر مناطق تحرکات نظامی را آغاز کرده و می‌خواهد ساحات تحت نفوذش را گسترش دهد."

جنگ در افغانستان در حالی شدت گرفته که هیئت‌های گفت‌وگو کننده هر دو طرف در قطر در تلاش تهیه طرزالعمل کاری برای مذاکرات صلح هستند. همزمان با آغاز مذاکرات صلح، درخواست‌ها برای کاهش خشونت و اعلام آتش‌بس افزایش یافته است.

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان
زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه وزارت خارجۀ امریکا برای صلح افغانستان شب گذشته در توییترش از ادامه خشونت‌ها اظهار نگرانی کرد.

آقای خلیل‌زاد در توییتر خود نوشت: "در چند روز گذشته خشونت‌ها در افغانستان به گونه واضحی افزایش یافته است. این تشدید تاسف‌آور است، چون افغان‌ها، به شمول شمار زیادی از غیرنظامیان در آن کشته می‌شوند."

وی پیشنهاد کرده که با آغاز گفت‌وگوهای صلح، ضروری است که تمام جناح‌ها خشونت را به طور قابل ملاحظه کاهش دهند.

استیفانو پونتیکورو، نمایندۀ غیرنظامی ناتو برای افغانستان هم در پیامی به مناست روز جهانی صلح گفته که فرصت تاریخی برای تأمین صلح در افغانستان به میان آمده است و به جای خشونت باید راه حل سیاسی پیدا شود: "ما در حالی از روز جهانی صلح بزرگداشت می‌کنیم که صلح به معنای واقعی‌اش در افغانستان در حال تأمین شدن است. یک هفتۀ پیش روند گفت‌وگوهای صلح میان افغانان در دوحه آغاز شد. این گامی ضروری برای صلحی به رهبری و مالکیت افغانان است. این واقعاً فرصت تاریخی است که برای پایان جنگ چندین دهه در افغانستان توافق سیاسی و راه حل پیدا شود."

اما شماری از آگاهان نظامی در بارۀ علت شدت گرفتن جنگ می‌گویند که هر دو طرف می‌خواهند که در میز مذاکرات دست بالا داشته باشند.

عبدالباری عارض
عبدالباری عارض

عبدالباری عارض یکی از این آگاهان به رادیوی آزادی گفت: "قانون تمام جنگ‌های جهان همین گونه است که کسی جنگ می‌کند، می‌خواهد برتری حاصل کند. در زمان آغاز مذاکرات و گفت‌وگوها جنگ شدت می‌یابد. پیش از این هم چنین تجربه‌یی در داخل کشور داریم."

حکومت افغانستان پیش از این گفته بود، هدف از صلح آنان ختم خون‌ریزی است و صلحی را نمی‌خواهد که بر اساس آن راه جنگ دیگری در افغانستان باز شود.

XS
SM
MD
LG