لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۰

خواست و نگرانی گروه زنان شورای ملی در نامۀ به کانگرس و اتحادیه اروپا


آرشیف، شماری از اعضای ولسی جرگه افغانستان
آرشیف، شماری از اعضای ولسی جرگه افغانستان

کاکس یا گروه زنان شورای ملی و کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در باره وضعیت فعلی اظهار نگرانی کرده و خواهان برقراری آتش‌بس شده‌اند.

این گروه با فرستادن نامه‌ای به کانگرس امریکا، پارلمان اتحادیه اروپا و حکومت قطر اظهار نگرانی کرده و خواست خود را با آنان در میان گذاشته اند.

محبوبه رحمت، عضو گروه کاکس یا زنان شورای ملی افغانستان
محبوبه رحمت، عضو گروه کاکس یا زنان شورای ملی افغانستان

محبوبه رحمت عضو این گروه و منشی کمیسیون امور زنان ولسی جرگه گفت: "خواست زنان کاکس و پارلمان این است که حق و حقوق زنان مظلوم افغانستان که سال‌ها زحمات زیادی را متقبل شده‌اند باید خواست‌های‌شان برآورده شود، به همین خاطر ما از امریکا، جامعه جهانی و اتحادیه اروپا می‌خواهیم که خواست‌های زنان افغان باید در قدم اول اولویت داده شود."

در این نامه آمده که مذاکرات صلح در حالی ادامه دارد که افغانستان شاهد جنگ و خشونت است. به باور نویسندگان این نامه، مردم افغانستان خواستار برقراری آتش‌بس هستند.

اخیراً حمله‌های گروه طالبان به چند شهر و ولایت افغانستان، نگرانی‌ها و انتقادهای زیادی را برانگیخت. در حمله این گروه به هلمند ۳۵ هزار تن بی‌خانمان شدند و در حمله به ولسوالی غنی‌خیل ننگرهار ۴،۰۰۰ کودک از آموزش محروم شدند.

بیجا شدن هزاران خانواده در نتیجه نبردهای اخیر در هلمند
بیجا شدن هزاران خانواده در نتیجه نبردهای اخیر در هلمند

در نامه اعضای زن شورای ملی افغانستان تأکید شده که بربنیاد توافق ۲۹ فبروری امریکا و طالبان، خشونت در افغانستان باید کاهش یابد.

اعضای گروه زنان شورای ملی در نامه خود در مورد حقوق زنان در مذاکرات صلح اظهار نگرانی و تاکید کرد‌ه‌اند که حقوق زنان نباید از نظر انداخته شود.

فوزیه کوفی عضو هیئت مذاکره‌کننده صلح دولت افغانستان در قطر می‌گوید، لازم است که حقوق زنان هم در داخل کشور و هم در سطح بین‌المللی مورد حمایت قرار گیرد.

بانو کوفی گفت: "مهم است که حمایت جامعه جهانی باشد. کشورهایی که در پروسه صلح افغانستان دخیل هستند، حمایت کنند. برعلاوه، مهم است که حمایت ملی هم باشد؛ یعنی از طرف حکومت رهبران سیاسی بحث زنان و بحث حمایت از حقوق آنان به حیث یک اولویت در نظر گرفته شود و منحصر به این نباشد که فقط زنان از حقوق زنان دفاع کنند، بلکه تمام کسانی که در افغانستان زندگی می‌کنند، مسئله را از این زاویه ببینند که پیشرفت در مورد زنان پیشرفت تمام ارزش‌هاست."

فوزیه کوفی، عضو هئیت گفتگو کننده حکومت افغانستان با طالبان
فوزیه کوفی، عضو هئیت گفتگو کننده حکومت افغانستان با طالبان

پیش از این نیز این اتحادیه زنان شورای ملی نامه مشابهی به کانگرس امریکا فرستاده و در آن در مورد مذاکرات صلح و دستاوردهای ۱۹ ساله و حقوق زنان اظهار نگرانی کرده بود – نامه‌یی که به آن پاسخ داده شده بود و بر دفاع از تأمین حقوق زنان در روند گفت‌وگوهای صلح تعهد شده بود.

از سوی هم طالبان می‌گویند، در روشنایی اسلام به حقوق زنان متعهد هستند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی این گروه در مورد نامه‌ی زنان شورای ملی گفت، در روشنایی احکام اسلام ایجاد فضایی مصون برای زنان نیاز است و این گروه به آن متعهد است.

کانگرس امریکا، پارلمان اتحادیه اروپا و دولت قطر تا اکنون در باره این نامه‌ی گروه زنان شورای ملی افغانستان اظهار نظر نکرده‌اند، اما پیش از این شماری از کشورها به خصوص امریکا بر حفظ دستاوردها و حقوق شهروندی در مذاکرات صلح تاکید کرده بود.

XS
SM
MD
LG