لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۲

واشنگتن پُست به نگرانی افغان‌ها از خروج احتمالی نیروهای امریکایی پرداخته است


آرشیف، شماری از روزنامه های جهان
آرشیف، شماری از روزنامه های جهان
  • واشنگتن پُست

روزنامۀ واشنگتن پُست در مطلبی به تویت سیزدهم اکتوبر رئیس جمهور امریکا در مورد خروج نیروهای امریکایی تا کرسمس امسال از افغانستان و نگرانی‌های افغان‌ها در این مورد پرداخته و به خاتمه دهه هشتاد در این کشور اشاره کرده است.

روزنامه نوشته که پس از خروج نیروهای اتحاد شوروی سابق از افغانستان، امریکا به این کشور پشت گشتاند و برقراری صلح میان احزاب مختلف مجاهدین را در آن زمان به عهده پاکستان سپرد.

به نوشته واشنگتن پُست، پاکستان در حال حاضر هم توقع دارد که یکبار دیگر نقش میانجی میان افغان‌ها را بازی کند.

در ادامه آمده است که اگر امریکا این بار هم اخیر دهه هشتاد را تکرار کند به این معنی است که واشنگتن دموکراسی افغانستان، حقوق مدنی، حقوق بشری و حاکمیت ملی این کشور را که ادعا می‌کند برایش با اهمیت است کنار خواهد گذاشت.

واشنگتن پُست همچنان در این مطلب گفته که همۀ همسایه های افغانستان از وضعیت در آنجا چشم پوشی می‌کنند و مشخص نیست که کدام یک از همسایه های افغانستان که به گفته روزنامه همه در آنجا جاه طلبی دارند به عنوان بازیگر غالب ظاهر می‌شوند هر کدام در اقوام و قبیله های افغان دنبال دوستان نیابتی خود اند و به همه واضح است که کشتار افغان‌ها دوام خواهد کرد.

  • نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز در مورد اقدامات تحریک آمیز یک ملا در ولایت هرات نوشته است.

این روزنامه به اقدامات اخیر مولوی مجیب الرحمن انصاری اشاره کرده که در هرات اعلام کرده که اگر همسری یک مرد سر تا پایش را نپوشاند آن مرد بی غیرت است.

با آنکه مولوی انصاری و حامیانش قوانین رژیم طالبان را عملی می‌کنند اما او گفته که با طالبان وابسته نیست.

نیویارک تایمز نوشته که اقدامات مولوی انصاری، فعالان حقوق زن را نگران ساخته و اداره ولایتی هرات را مجبور ساخته که حالت دفاعی را بگیرد.

او در گذشته خواستار قطع دستان سارقین و سنگسار زنان زناکار شده بود.

انصاری در کنفرانس مطبوعاتی خود زنان را اجازه اشتراک نمی‌دهد و از حکومت خواسته که موسیقی را ممنوع قرار دهد.

ثریا پاکزاد فعال حقوق زن در هرات به نیویارک تایمز گفته اقدامات مولوی انصاری باعث ترس در جامعه شده و این اقدامات آن‌ها را به یاد رژیم طالبان می‌اندازد که تعلیم را برای دختران ممنوع قرار داده بود.

XS
SM
MD
LG