لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۸

تحقیق: کمک‌های بین‌المللی به افغانستان زیاد موثر نبوده است


توزیع آرد به خانواده های نیازمند در سمت شمال افغانستان
توزیع آرد به خانواده های نیازمند در سمت شمال افغانستان

یک روز پیش از برگزاری نشست ژینو برای اعلام کمک‌های بین‌المللی به افغانستان، مجتمع جامعه مدنی افغانستان (مجما) در تحقیقی دریافته که کمک‌های بین المللی در این کشور موثریت خوبی نداشته است.

این نهاد یافته‌های تحقیق خود را روز یکشنبه (دوم قوس) در کابل اعلام کرد و گفته که تحقیقی را بر اساس مصاحبه با ۱۷۵۰ زن و مرد در ۳۱ ولایت افغانستان انجام داده است.

ایوب شهریار مسئول برنامه‌های مجتمع جامعه مدنی به رادیو آزادی گفت که علاوه بر عدم موثریت کمک‌های جهانی، رعایت نکردن ارزش‌های حقوق بشری در این کشور نیز یک چالش جدی بوده است: "در مورد موثریت کمک‌های بین‌المللی بیش از ۵۰ درصد معتقد هستند که موثریت این کمک‌ها کمتر بوده است. در موضوع تامین حقوق بشر ۸۹.۷ درصد مردم گفته اند کسانی که جرم‌های ضد بشری را انجام داده اند و ظلم کرده اند باید به پنجه قانون سپرده شوند."

خواست مردم برای ختم جنگ و رسیدن به صلح از طریق مذاکره با گروه طالبان، ناتوانی حکومت در تامین امنیت، نبود حکومتداری خوب، فساد اداری، پاسخگو نبودن حکومت و تبعیض قومی در استخدام‌ها از موضوعات دیگری است که در این تحقیق بررسی شده است.

در تحقیق اما آمده است که ۹۳.۵ درصد مصاحبه شوندگان گفته اند که طرفدار نظام طالبانی نیستند.

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

در همین حال صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان می‌گوید که کمک‌های بین‌المللی در افغانستان به گونه موثر هزینه شده و در بخش‌های گوناگون پیشرفت‌های خوبی صورت گرفته است: "کمک‌های جامعه جهانی برای افغانستان موثریت بسیار مهم داشته و پیشرفت‌های را که ما امروز در نتیجه تلاش‌های دولت و مردم افغانستان در حمایت جامعه جهانی می‌بینیم بدون شک قابل لمس و توجه است."

نشست ژینو به اشتراک ده‌ها کشور و سازمان بین‌المللی به میزبانی مشترک فنلند، افغانستان و سازمان ملل متحد به گونه مجازی فردا در شهر ژینو سویس برگزار می‌شود و یک هیئت حکومت افغانستان به رهبری محمد حنیف اتمر وزیر خارجه نیز برای شرکت در آن به سویس رفته است.

در این نشست تعهد جامعه جهانی برای کمک مالی به افغانستان اعلام می‌شود و همچنین دولت این کشور برنامه‌های کاری خود را برای پنج سال آینده اعلام می‌کند.

XS
SM
MD
LG