لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۲:۲۷

استولتنبرگ در صحبت با بایدن؛ "هم ماندن و هم ترک افغانستان بهای خواهد داشت"


آرشیف، جو بایدن و ینس استولتنبرگ. February 7, 2015
آرشیف، جو بایدن و ینس استولتنبرگ. February 7, 2015

ینس استولتنبرگ، سرمنشی ناتو می‌گوید، با جو بایدن رئیس جمهور منتخب ایالات متحده در بارۀ افغانستان تلفونی گفت‌وگو کرده است.

آقای استولتنبرگ پیش از آغاز نشست دو روزۀ وزیران خارجۀ ناتو در بروکسل، پایتخت بلجیم امروز دوشنبه در این مورد سخن گفت: "در مکالمۀ تلفونی‌ام با جو بایدن، رئیس جمهور منتخب [ایالات متحده] در مورد اهمیت افغانستان صحبت کردم. همچنان به معضلی اشاره کردم که ما با آن رو به رو هستیم و آن این که یقیناً اگر تصمیم به ماندن بگیریم هم بهایی دارد و اگر تصمیم به ترک کردن بگیریم هم بهایی دارد. بهای ماندن یقیناً که حضور نظامی دوامدار در افغانستان است و بهای ترک کردن به خطر انداختن دستاوردهای ماست."

او افزود، که وزیران خارجۀ ناتو در دو روز آینده روی مسایل گوناگون از جمله ماموریت ناتو در افغانستان بحث خواهند کرد.

استولتنبرگ به آنچه که فرصت تاریخی برای برقراری صلح در افغانستان خواند نیز اشاره کرد و اما افزود که هیچ تضمینی برای موفقیت گفت‌وگو‌های صلح در افغانستان وجود ندارد: "ما در حال حاضر شاهد یک فرصت تاریخی برای صلح در افغانستان هستیم، شکننده است، اما باید از آن استفاده شود. به عنوان بخشی از پروسۀ صلح، ما حضور خود را دوباره تنظیم کرده ایم. ایالات متحده اخیراً تصمیم گرفت که حضور نیروهای خود را بیشتر کاهش دهد، اما ماموریت آموزشی ناتو با نیمی از شرکا و کشور‌های اروپایی ادامه دارد. هیچ‌کس نمی‌خواهد در افغانستان بیش از آنچه نیاز است بماند. در ماه‌های پیشرو ما به ارزیابی حضور خود با در نظرداشت وضعیت ادامه خواهیم داد."

آرشیف، نیروهای افغان حین آموزش های نظامی از سوی نیروهای امریکایی در ولایت هلمند
آرشیف، نیروهای افغان حین آموزش های نظامی از سوی نیروهای امریکایی در ولایت هلمند

استولتنبرگ افزود که ناتو در حال حاضر حدود ۱۱ هزار نیرو در افغانستان دارد.

سرمنشی ناتو گفت، که بهترین راه با ثبات ساختن افغانستان اینست که نیروهای افغان تقویت و آموزش داده شوند.

پنتاگون اخیراً اعلام کرد که تا پانزدهم ماه جنوری سال ۲۰۲۰ شمار نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان از ۴۵۰۰ به ۲۵۰۰ تن کاهش خواهد یافت.

این در حالیست که با وصف امضای توافقنامۀ آوردن صلح به افغانستان میان طالبان و ایالات متحده در ۲۹ ماه فبروری در قطر، هنوز از میزان خشونت‌ها در افغانستان کاسته نشده است.

قطع رابطۀ طالبان با تمامی گروه‌های هراس‌افگن از جمله شبکۀ القاعده بخش کلیدی موافقت‌نامه است.

وزارت دفاع ایالات متحده و سازمان ملل متحد پیش از این از ادامۀ رابطۀ طالبان با شاخۀ القاعده در شبه‌قارۀ هند خبر داده اند.

اما طالبان آن‌را رد می‌کنند.

XS
SM
MD
LG