لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۵

سرپرستی در ۱۸ وزارت افغانستان پایان یافت


شماری از اعضای ولسی جرگه افغانستان
شماری از اعضای ولسی جرگه افغانستان

سرانجام روند رای‌دهی به نامزد وزیران از سوی ولسی جرگه امروز (چهارشنبه) پایان یافت.

این جرگه به ۱۸ نامزد وزیر و رئیس عمومی امنیت ملی رای اعتماد داد و اما به شمول اجمل احمدی نامزد رئیس دافغانستان بانک به ۴ وزیر دگر رای اعتماد ندادند.

محمد طاهر زهیر نامزد وزیر اطلاعات و فرهنگ، رنگینه حمیدی نامزد وزیر معارف، حسینه صافی نامزد وزیر وزارت امور زنان و مجیب‌الرحمان کریمی نامزد وزیر وزارت انکشاف دهات موفق به گرفتن رای تایید از ولسی جرگه نشدند.

در پایان روند رای‌دهی، میر رحمان رحمانی رئیس ولسی جرگه از ریاست جمهوری خواست تا هر چه زودتر جاگزین این ۴ نامزد وزیر و نامزد رئیس دافغانستان بانک را به ولسی جرگه معرفی کند.

میر رحمان رحمانی رئیس ولسی جرگه
میر رحمان رحمانی رئیس ولسی جرگه

او گفت: "امروز روند رای‌دهی به نامزد وزیران پایان یافت؛ امیدواریم که نامزد وزیران که پیروز شدند کارهای خود را به گونه خوب به پیش ببرند. از ریاست جمهوری می‌خواهیم که اشخاص جاگزین آن نامزد وزیران که رای اعتماد کسب نکردند را معرفی کند."

بر اساس قانون افغانستان سرپرست وزیران صرف دو ماه می‌توانند که از وزارت‌خانه‌ها سرپرستی کنند.

دواخان مینه پال
دواخان مینه پال

در همین حال دواخان مینه‌پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری می‌گوید که حکومت تلاش دارد تا هر چه زودتر به دوره‌ سرپرستی پایان دهد و چهره‌های جدید را به جای نامزد وزیران رد شده معرفی کند: "دادن رأی اعتماد به نامزد وزیران حق قانونی پارلمان است، بدبختانه شماری از نامزد وزیران رأی اعتماد را به دست نیاوردند. اما با شورای ملی تعهد کردیم که دگر به سرپرستی دوام نمی‌دهند."

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در مراسم تحلیفش در ۱۹ ماه حوت سال ۱۳۹۸ تعهد کرده بود که هفته نخست کاری‌اش کابینه خود را به ولسی جرگه معرفی کند اما این مدت به ماه‌ها به درازا کشید که حکومت علت آن را دقت در گزینش چهره‌های سیاسی و قابل پذیرش به همه جوانب گفته بود.

مهناز نوری

XS
SM
MD
LG