لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۰

امریکا پس از خروج نظامیان‌اش دو پایگاه را در افغانستان نگه می‌دارد


آرشیف، نیروهای امریکایی در افغانستان
آرشیف، نیروهای امریکایی در افغانستان

ایالات متحدۀ امریکا پس از خارج کردن ۲،۰۰۰ سرباز خود از افغانستان دو پایگاه بزرگ خود در این کشور نگه می‌دارد.

جنرال مارک میلی لوی درستیز نیروهای مسلح امریکا این سخن را دیروز (۲ دسمبر) در نشست انستیتوت تحقیقاتی بروکینگز گفت.

جنرال میلی نگفت که این دو پایگاه کدام‌ها اند و یا اینکه با خروج این سربازان کدام ظرفیت‌های نظامی کاهش می‌یابند.

اما افزود که اتفاقات بعدی به حکومت جدید امریکا به رهبری جو بایدن مربوط می‌شود.

جنرال ما ک میلی، لوی درستیز قوای امریکا
جنرال ما ک میلی، لوی درستیز قوای امریکا

لوی درستیز نیروهای مسلح امریکا همچنین گفت، چندین قرارگاه کوچک مربوط به دو پایگاه بزرگ خود را نیز در افغانستان نگه میدارد.

براساس تصمیم رئیس جمهور دونالد ترمپ تا ۱۵ ماه جنوری سال آینده شمار سربازان امریکایی در افغانستان از چهار نیم هزار سرباز به ۲،۵۰۰ کاهش خواهد یافت.

اما جنرال میلی در ادامه سخنان خود گفت که دو ماموریت اساسی نیروهای امریکا در افغانستان، حمایت از نیروهای امینتی افغان و عملیات بر ضد گروه‌های تروریستی القاعده و داعش، ادامه خواهد داشت.

از سوی دیگر گفتگو میان نمایندگان دولت افغانستان و طالبان در قطر دیروز بعد از آن به مرحلۀ جدید داخل شد که جانبین از نهایی کردن مقدمه و طرزالعمل مذاکرات بین‌الافغانی خبر دادند.

نادر نادری عضو هیئت مذاکره کننده‌ای دولت روز چهارشنبه هنگام شریک کردن این خبر در دوحه به رسانه‌ها گفت به کمیته‌های کاری وظیفه داده شده که اجندای مذاکرات صلح را ترتیب دهند.

نادر نادری، عضو هئیت گفتگو کننده حکومت افغانستان
نادر نادری، عضو هئیت گفتگو کننده حکومت افغانستان

آقای نادری یک‌بار دیگر روی برقراری آتش‌بس تاکید کرد: "خواسته‌های است که مردم افغانستان به صورت مکرر تقاضا دارند. و او خاموش شدن تفنگ‌هاست هرقدر زودتر، او حفظ دست‌آوردهاست با جدیت، و درعین حال چیزی را که مهم است جنگ باید ختم شود و مردم افغانستان مستحق اند که ببینند آتش خاموش شده‌است."

واشنگتن از این پیشرفت در گفتگوهای قطر که بعد از دو ماه حاصل شد استقبال کرد.

اعلامیۀ وزارت خارجۀ امریکا گفت که جانبین تصامیم مهم را اتخاذ کرده‌اند که زمینۀ مذاکرات برای حل سیاسی و آتشبس وسیع را مهیا می‌کند.

اعلامیه می‌افزاید که این توافق نشان می‌دهد که جمهوریت اسلامی افغانستان و طالبان برای رفع اختلافات تصمیم جدی دارند و همچنین، توانایی حل اختلافات و آمادگی برای رسیدن به توافق روی مسائل دشوار را دارند.

ناتو هم از پیشرفت در تلاش‌های صلح در افغانستان استقبال کرد.

ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو
ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو

ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو در پایان گردهمایی مجازی دو روزۀ وزیران خارجۀ کشورهای عضو پیمان شام گذشته به رسانه‌ها گفت: "این اولین باریست که طالبان و حکومت افغانستان در واقعیت توانسته اند یک سندی را باهم امضا کنند و بالای یک چارچوب مذاکرات برای رسیدن به یک راه حل صلح پایدار و چگونگی رسیدن به صلح در افغانستان به توافق برسند. و این‌که برای رسیدن به این هدف چون یک گام نخست روی آتش‌بس همه جانبه به توافق برسند."

سرمنشی ناتو افزود که وزیران دفاع این پیمان در ماه فبروری آینده گردهم می‌آیند و تا آنزمان می‌بیند که تلاش‌های صلح چقدر پیشرفت می‌کند و دربارۀ ماموریت نظامی خود در افغانستان تصمیم خواهد گرفت.

ینس ستولتنبرگ افزود که اگر کدام پیشرفت در مذاکرات دیده نشود ناتو به ماموریت خود در افغانستان چون گذشته ادامه خواهد داد.

XS
SM
MD
LG