لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۰

یونیسف: بیش از ۲.۵ میلیون کودک در افغانستان با سوء‌تغذی شدید روبرو اند


بر اساس تخمین یونیسف بیش از ۲ میلیون کودک در سال آینده با سوء تغذی در افغانستان دست و گریبان خواهند بود
بر اساس تخمین یونیسف بیش از ۲ میلیون کودک در سال آینده با سوء تغذی در افغانستان دست و گریبان خواهند بود

اداره حمایت از کودکان سازمان ملل متحد می‌گوید، بیش از دو و نیم میلیون کودک در ۲۷ ولایت افغانستان با سوء تغذی شدید روبرو اند.

یونیسف، اداره حمایت از کودکان سازمان ملل متحد می‌گوید، در سال ۲۰۲۱ میلادی برای مبارزه با سوء تغذی کودکان در افغانستان به ۲۱ میلیون دالر نیاز دارد.

فریدون آرین سخنگوی یونیسف در افغانستان شام سه‌شنبه (۲۵ قوس) به رادیو آزادی گفت، بر اساس تخمین آن‌ها بیش از ۲ میلیون کودک در سال آینده با سوء تغذی دست و گریبان خواهند بود.

آرین افزود: "یافته‌های ما نشان می‌دهد که همین اکنون در افغانستان ۲.۱ میلیون کودک با سوء تغذی روبرو اند. از میان آن‌ها نزدیک به ۹۰۰ هزار تن با سوء تغذی حاد یا شدید روبرو استند. اگر زمینه کار و کمک بیشتر صورت نگیرد، این آمار شاید به مراتب افزایش یابد."

کودکان مبتلا به سوء‌تغذی در یک مرکز صحی در افغانستان
کودکان مبتلا به سوء‌تغذی در یک مرکز صحی در افغانستان

یونیسف همچنان می‌گوید که تنها در ماه روان (دسمبر ۲۰۲۰) به سه میلیون دالر برای مبارزه با سوء تغذی کودکان در افغانستان نیاز دارد.

سحر باشنده ناحیۀ سوم شهر کندهار است. او می‌گوید، دختر هشت ماهه‌اش، از شش ماه به این‌سو با سوء تغذی روبرو شده.

سحر گفت: "دخترم از هنگامی که به دنیا آمد، بیماری اسهال دارد. بهتر نمی‌شود. نزد داکتران مراجعه کردیم. درمان کردیم اما بهتر نمی‌شود. از دو ماهه‌گی به این بیماری مبتلا شد. تا اکنون مشکلش حل نشده."

راضیه صیاد مسئول امور کودکان در کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان ماه گذشته در یک نشست در کابل گفت، شمار کودکانی که در افغانستان به سوء تغذی روبرو اند، به دو میلیون و ۹۰۰ هزار تن رسیده. به گفتۀ او، عمر این کودکان کمتر از پنج سال است.

فریدون آرین سخنگوی اداره یونیسف در کابل به رادیو آزادی گفت که همه‌گیری ویروس کرونا، برنامه‌های مدد رسانی این اداره در افغانستان را خیلی متاثر کرد.

بیماران کووید-۱۹ در شفاخانه افغان جاپان در کابل
بیماران کووید-۱۹ در شفاخانه افغان جاپان در کابل

او عوامل سوء تغذی کودکان در افغانستان را اینگونه برشمرد: "فقر خانواده‌ها، عدم دسترسی به کاری که برای آن‌ها زمینه آوردن غذا را فراهم کند، همچنان وضعیت بد امنیتی و وضعیت بد اقتصادی، همه اینها یکجا شده و زمینه را دشوارتر ساخته است."

با آنکه علت‌های اصلی سوء تغذی کودکان، فقر و نبود آگاهی عامه دانسته می‌شود، با این هم گفته شده که جنگ در افغانستان شمار کودکان روبرو با این بحران را افزایش داده است.

در نتیجه نا امنی‌ها و خشکسالی‌های اخیر، شمار زیادی از مردم از مناطق و خانه‌های‌شان آواره شده‌اند.

آن‌ها علاوه بر مواد غذایی با کمبود و نبود ابتدایی‌ترین خدمات صحی هم روبرو اند.

XS
SM
MD
LG