لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۸

خلیل‌زاد: حکومت و طالبان تلاش‌ها برای آتش‌بس و توافق سیاسی را دو برابر کنند


زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان
زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان می‌گوید که آتش‌بس و توافق سیاسی نیاز اساسی است، چون افغانان صلح می‌خواهند.

افزایش روزافزون خشونت و قتل‌های هدفمند که مسوولیت آن را هیچ گروهی به عهده نمی‌گیرد، نماینده ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان را نگران کرده است.

زلمی خلیل‌زاد این گونه رویدادها را تهدیدی برای صلح دانسته است.

آقای خلیل‌زاد در صفحه‌ی تویتر خود نوشته است: "‏این قتل‌ها و ترورهای هدفمند باید توقف یابد. این کار، روند صلح را تهدید می‌کند. مردم افغانستان صلح می‌طلبند. آتش‌بس و توافق سیاسی همچنان نیازهای فوری اند."

نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان از حکومت افغانستان و طالبان خواسته که تلاش‌های‌شان در راستای آتش‌بس و توافق سیاسی را دوبرابر کنند و گفته که آنان آماده‌ی همکاری در این بخش هستند.

آقای خلیل‌زاد این اظهارات را پس از کشته شدن یوسف رشید، رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان و فرشته کوهستانی، فعال مدنی بیان کرده است.

با آن که مسؤولیت این رویدادها را هیچ گروهی به عهده نگرفته، اما حکومت افغانستان طالبان را مسؤول این گونه رویدادها می‌داند، ادعایی که طالبان رد می‌کند.

پایان دادن به خشونت‌ها و رسیدن به یک توافق سیاسی تنها به نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان محدود نمی‌شود، به تازگی یوسف کالا، رئیس سازمان علمای محمدیه اندونیزیا در دیدارش با رئیس جمهور غنی از طالبان خواسته به خشونت‌ها پایان دهند.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که آقای کالا در این دیدار گفته است که اندونیزیا به عنوان یک کشور بزرگ اسلامی می‌خواهد که در روند صلح افغانستان همکاری کند.

دواخان مینه‌پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری به رادیوی آزادی گفت که یوسف کالا همچنین از آمادگی‌های کشورش در راستای میزبانی یک دور گفت‌وگوهای صلح و یک نشست علمای جهان اسلام در پیوند به صلح افغانستان خبر داده است.

دوا خان مینه‌پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
دوا خان مینه‌پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

مینه‌پال می‌گوید: "آنان آمادگی نشان دادند که یک کنفرانس را در پیوند به گفت‌وگوهای صلح افغانستان به اشتراک علمای جهان اسلام برگزار می‌کنند و افزودند که اندونیزیا آماده است که یک دور گفت‌وگوهای صلح را میزبانی کند."

رئیس سازمان علمای محمدیه همچنین در دیدارش با رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان خواستار میانجی‌گری میان حکومت افغانستان و طالبان در روند گفت‌وگوهای صلح شده بود.

با آن که حکومت افغانستان در این باره چیزی نگفته است، اما گروه طالبان گفته است، از تلاش‌هایی که به مشکلات افغانستان پایان دهد، به دیدۀ قدر می‌نگرد.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در پیامی که به رادیوی آزادی فرستاده نوشته است: "اندونیزیا یک کشور مهم و پرنفوس اسلامی است و آنان با این کشور روابط خوب نزدیک دارند، اما مکان گفت‌وگوها از سوی تیم‌های مذاکراتی هر دو طرف انتخاب می‌شود."

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر
محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر

موضوع پایان دادن به خشونت‌ها و آتش‌بس در حالی مطرح می‌شود که انتظار می‌رود گفت‌وگوهای صلح تا ۱۰ روز دیگر در دوحه از سر گرفته شود.

گفت‌وگوهایی که از سوی هر دو طرف مهم و صفحۀ اصلی گفت‌وگوها خوانده شده است.

اما با این همه جنگ در افغانستان هر روز در حال شدت گرفتن است و چهره‌های شناخته شده به شمول خبرنگاران و فعالان مدنی هدف قرار می‌گیرد، موضوعی که به نگرانی‌ها در افغانستان افزوده است.

XS
SM
MD
LG