لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۳

کابل نشینان: با وجود کمک‌های وافر جهانی برق پایتخت منظم نشد


بخشی از غرب شهر کابل در شب
بخشی از غرب شهر کابل در شب

شماری از باشندگان کابل شکایت دارند که با وجود سرازیر شدن کمک‌های بین‌المللی، هنوز هم شب‌ها را با تاریکی مطلق صبح می‌کنند.

اگرچه قطع برق مشکل جدیدی در شهر کابل نیست اما این بار باشندگان پایتخت در فصل سرد زمستان با مشکلات بیشتری روبرو هستند.

عبدالله احمدزی از باشند‌گان کابل در این‌باره می‌گوید: "مشکل این است که بیشتر سرمایه گذاری‌های ما در خارج از کشور انجام شده است. اگر ما به جای خارج از کشور در زیرساخت‌های داخلی سرمایه‌گذاری می‌کردیم، اکنون این مشکلات وجود نداشت."

کابل، جایی که بر شمار بلندمنزل‌ها همه روزه افزوده می‌شود، از برق در کنار روشن‌ ساختن خانه‌ها، برای دسترسی به آب نیز استفاده می‌شود و نبود برق زندگی در این شهر را بسیار مشکل می‌سازد.

هد‌ایت‌الله از باشندگان دیگر کابل که استاد یکی از پوهنتون‌های خصوصی است، می‌گوید تمام کارش به برق بسته‌گی دارد و با قطع شدن برق با مشکلات زیادی روبرو است: "به عنوان یک معلم، هر بار باید تحقیق جدیدی انجام دهم. بیشتر روز کار من با اینترنت و کامپیوتر است اما وقتی برق کامپیوتر من تمام می‌شود، کار من به مشکل می‌خورد."

باشندگان کابل در حالی از نبود برق شکایت دارند که از دو روز بدین‌سو برق کابل و یازده ولایت دیگر قطع شده است.

وحیدالله توحیدی
وحیدالله توحیدی

وحیدالله توحیدی سخنگوی ریاست عمومی برشنا، به رادیو آزادی می‌گوید، سب‌استیشن برق وارداتی ازبیکستان با هزار میگاوات ظرفیت، با مشکلات تخنیکی روبرو شده است: "به دلیل یک مشکل فنی ناشی از برق وارداتی ازبیکستان، برق در ۱۲ ولایت از جمله کابل قطع شده است. تیم‌های فنی ما در تلاش هستند تا این مشکل را در اسرع وقت برطرف کنند."

به گفته آقای توحیدی ولایت‌های کابل، بلخ، بغلان، میدان‌وردک، پروان، کاپیسا، پنجشیر، غزنی، لوگر، پکتیا، خوست، ننگرهار و لغمان که از برق وارداتی ازبیکستان استفاده می‌کنند، در این روزها بی‌برق استند.

قطع برق با واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز روبرو شده است.

مسلم شیرزاد استاد پوهنتون در توییتر خود به شکل طنزگونه نوشته "برق پایتخت جمهوریت از ازبیکستان قطع شد، راستی صادرات برق به کجا رسید؟"

حورا از کاربران فیسبوک به دوستانش سفارش کرده که "وقتی که می‌خوابید، پاور بانک و تلفون‌های خود را به چارج بزنید اگر نیمه شب برق بیاید باز پشیمان نشوید."

برخی آگاهان از میکانیزم توزیع کمک‌های بین‌المللی برای رفع مشکلات برق انتقاد می‌کنند.

شریف‌الله شگیوال در این باره به رادیو آزادی می‌گوید: "ما سالانه بین ۲۳۰ تا ۳۰۰ میلیون دالر را به ایران، ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان برای برق وارداتی پرداخت می‌کنیم، البته با هزینه آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده و بانک جهانی. اگر این پول‌ها مستقیماً به دولت افغانستان تحویل داده می‌شد، دولت افغانستان می‌توانست با استفاده از منابع طبیعی داخلی برق تولید کند."

این در حالی است که افغانستان در حال حاضر ظرفیت بالای برای تولید انرژی خورشیدی و بادی دارد، اما به گفته مسئولان شرکت برشنا، چند ولایت معدود در صورت لزوم از منابع داخلی، برق دریافت می‌کنند.

XS
SM
MD
LG