لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۵

پنجاه عالم دین افغانستان از سوی علمای پوهنتون الازهر آموزش دیدند


پوهنتون الازهر در قاهره پایتخت مصر
پوهنتون الازهر در قاهره پایتخت مصر

به اساس تفاهم وزارت ارشاد، حج و اوقاف افغانستان و پوهنتون الازهر مصر، عالمان این پوهنتون با استفاده از ویدیو کنفرانس ۸۰۰ تن از عالمان افغانستان را در بخش بلند بردن ظرفیت‌شان همکاری می‌کنند.

اولین دور این برنامه که برای سه هفته در کابل ادامه داشت روز یک‌شنبه با توزیع فراغت‌نامه به ۵۰ تن از آنان پایان یافت.

مفتی رحیم‌الله حنفی هماهنگ کننده این برنامه به رادیو آزادی گفت عالمان پوهنتون الازهر مصر در این برنامه مسائل مانند: اشتهادی، زندگی کردن با مذاهب مختلف، رفع اختلافات، جهاد و زندگی در فضای صلح را با عالمان دین شریک می‌کنند.

او گفت: "هدف اصلی این برنامه ارتقاء ظرفیت علما و خطبای مساجد افغانستان است این برنامه در بخش‌های علمی مختلف است تا بتوانیم علمای ما نظریات‌شان را با علمای جهان اسلام شریک کند و نظریات آن‌ها را بشنوند تا علمای افغانستان در آینده یک فکر و اندیشه جهانی را داشته باشند."

آقای حنفی گفت که این برنامه برای بار ‌نخست در کابل راه‌اندازی شده و اما پس از این در‌ ولایات نیز گسترش خواهد یافت.

او می‌گوید این برنامه به دلیل گسترش ویروس کرونا به‌گونه آنلاین یا از راه دور برگزار می‌شود.

به گفته آقای حنفی به اساس تفاهم‌نامه وزارت ارشاد، حج و اوقاف با پوهنتون الازهر مصر و پس از پایان ویروس کرونا عالمان دینی افغانستان به هدف بلند بردن ظرفیت‌شان به این پوهنتون فرستاده خواهند شد.

با این‌ همه شماری از عالمان دینی که از دور نخست این برنامه فارغ شده‌اند، راه اندازی این چنین برنامه‌ها را سودمند می‌دانند.

مولوی نعمت‌الله هاشمی یکی از این عالمان گفت: "علمای الازهر شریف به شکل لیکچر و به گونه آنلاین درس می‌دادند و علمای افغانستان را تشویق می‌کردند که شما خود را به علوم امروزی عیار کنید، می‌گفتند که دین اسلام یک دین اعتدال است. به‌خصوص در شرایطی که امروز در افغانستان خون مردم بی‌گناه ریختانده می‌شود. برای ما درس می‌دانند که جلو این خون‌ریزی‌ها را علمای جهان اسلام به‌خصوص علمای افغانستان باید بگیرند."

این عالمان دین می‌گویند به آن‌چه که در این برنامه آموخته‌اند عمل خواهند کرد و‌ تلاش می‌کنند نقش‌شان را در حل اختلافات، رفع تعصبات و‌ هم‌دیگرپذیری بیش‌تر از گذشته ادا کنند.

این برنامه در حالی راه اندازی شده که افغانستان با خشونت‌های روز افزون روبرو است.

از دید برخی‌ها در چنین یک وضعیت نقش عالمان دین برای کاهش خشونت‌ها، بلندبردن سطح آگاهی مردم و‌ تامین صلح در کشور موثر است.

XS
SM
MD
LG