لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۴

"شمار کارکنان رسانه ها در کندز وظایف شانرا ترک کرده اند"


وسایل تخریب شده رادیو زهره از سوی نمازگزاران خشمگین در ولایت کندز
وسایل تخریب شده رادیو زهره از سوی نمازگزاران خشمگین در ولایت کندز

گرچند افزایش تهدید‌های امنیتی و حملات هدف‌مند بر خبرنگاران، مسئولان و کارکنان رسانه‌های محلی کندز را نگران ساخته بود، اما در شهر کندز حمله بر رادیو زهره نگرانی‌های‌شان را بیش‌تر ساخته است.

برخی از مسئولان رسانه‌های محلی در کندز می‌گویند که پس از این رویداد شماری از کارمندان شان وظایف خود را ترک کرده اند.

در ۲۶ ماهِ جدی سال روان خورشیدی، تعدادی از نمازگزاران خشمگین در کوچه فیروزکوه شهر کندز بر دفتر یک رادیوی محلی بنام زهره حمله کردند و تمامی وسایل آن را از بین برد‌ند.

هدایت‌الله زیارمل مسئول تلویزیون‌ خصوصی اورانوس در کندز به رادیو آزادی گفت: "هرگونه مورد که در کندز علیه رسانه‌های محلی صورت می‌گیرد. ایجاب می‌کند که در ابتدا باید تحقیق شود و بعداً در قسمت رفع آن اقدام قانونی شود. نه اینکه به‌گونه خودسر مردم هجوم بیاورند بر رسانه‌ها که این وضعیت واقعاً برای رسانه ها در کندز نگران کننده است."

آقای زیارمل و همچنین مسئولان شمار دیگر از رسانه‌های محلی در کندز می‌گویند که اگر به زودی در خصوص تأمین امنیت دفاترشان اقدامات صورت نگیرد، برخی از رسانه‌های محلی نشرات شان را متوقف خواهند کرد.

موقعیت ولایت کندز در نقشه عمومی افغانستان
موقعیت ولایت کندز در نقشه عمومی افغانستان

حسیب‌الله حساس خبرنگار رادیو کندز در این باره گفت: "حمله که بالای رادیو زهره صورت گرفت واقعاً ما شوکه شدیم و خیلی ناراحت شدیم. حالی تشویش ما زیادتر شده است. ما قبلاً از گروه‌های مخالف می‌ترسیدیم و هراس داشتیم. اما حالا از مردم هم ناراض هستیم و هراس داریم. چون قبلاً ما با یک روحیه بالا می‌آمدیم و حالا نگران هستیم."

آنان از حکومت خواسته‌اند، که عاملان حمله بر رادیو زهره را بازداشت و به پنجه قانون بسپارند.

گیتا محمدی کارمند رادیو خاور در کندز می‌گوید که بعد از حمله بر رادیو زهره احساس آرامش نمی‌کند: "حمله بر رادیو زهره کارمندان تلویزیون‌ها و رادیوهای محلی را نگران ساخت است. البته این حمله سراسری یک امر قابل قبول نبوده و این خودش یک جرم است و باید در این رابطه پی‌گیری صورت بگیرد."

شهباز صابری مسئول کمیته مصونیت خبرنگاران افغان در کندز نیز حمله بر رسانه‌ها و خبرنگاران را نگران کننده می‌خواند: "متأسفانه فضای مصونیت برای کار رسانه‌ای نهایت خطرناک و نا امید کننده است. باید مسئولان رسانه‌ها، نهادهای حامی رسانه‌ها، دولت و جامعه‌ جهانی اقداماتی را روی دست بگیرند تا وضعیت را تغییر بدهند. اگر خدا ناخواسته این سلسله ادامه پیدا کند، جامعه رسانی و رسانه‌ها خالی خواهد شد."

مسئولان محلی کندز می‌گویند که بررسی و تحقیقات شان را در مورد حمله بر رادیو زهره آغاز کرده‌اند و در ضمن اطمینان می‌دهند که در خصوص تأمین امنیت کارمندان رسانه‌ها از هیچ نوع اقدامات دریغ نمی‌کنند.

اما خبرنگاران این ولایت تأکید می‌کنند که مقام‌های حکومتی به عوض اطمینان دادن، باید در خصوص تأمین امنیت شان گام‌های عملی بردارند.

XS
SM
MD
LG