لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۴

ملا برادر: گروه طالبان به عملی کردن محتویات توافق‌نامه دوحه متعهد است


ملا عبدالغنی برادر رئیس دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر (وسط).
ملا عبدالغنی برادر رئیس دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر (وسط).

طالبان با پخش اعلامیه‌ای به مناسبت اولین سالگرد امضای توافق‌نامه صلح این گروه با امریکا گفته که با وجود کاستی‌های عملی، این توافق به طرف مثبت در حرکت است. توافقی که شورای امنیت افغانستان آنرا موثر نمی‌داند.

اعلامیه طالبان روز یکشنبه، دهم حوت، تأکید کرده که با اجرای این توافق‌نامه وضعیت باید بهبود یابد.

همچنین ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی و رئیس دفتر سیاسی گروه طالبان در پیامی به رسانه‌ها گفته است: "همانگونه که امارت اسلامی افغانستان حین امضای توافق‌نامه به عملی کردن محتویات آن تعهد کرد، تا پایان به تعهدات خود متعهد است و از جانب مقابل هم خواهان عملی کردن آن می‌باشد. اگر دو طرف از این فرصت در زمان معین آن استفاده کنند، توقع می‌رود که نتیجه مثبت داشته باشد."

طالبان در اعلامیه خود تأکید کرده‌اند که قطر، شورای امنیت، ناظران کشورها و جامعه جهانی که در امضای توافق‌نامه در دوحه سهم داشتند، همه مسئولیت اجرای کامل این توافق‌نامه را دارند و این مسئولیت را عملی کنند.

رحمت الله اندر سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان
رحمت الله اندر سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان

اما رحمت‌الله اندر، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان در پیام ویدیویی به رسانه‌ها گفته که در توافق‌نامه دوحه چیزی برای برآورده کردن انتظار افغان‌ها وجود ندارد: "توقعاتی را که افغان‌ها در مورد امنیت و صلح از توافق‌نامه دوحه داشتند، به دست نیاورده‌اند. این توافق‌نامه تا حال تنها آتش‌بس با امریکا را یقینی کرده است. رابطه طالبان با افغان‌ها حالا هم تنها در محدوده قتل و ترور باقی مانده است. تا هنوز در این توافق‌نامه برای امیدواری افغان‌ها چیزی وجود ندارد."

اما شورای عالی مصالحه ملی افغانستان می‌گوید که توافق‌نامه دوحه زمینه را برای گفت‌وگوهای مستقیم میان حکومت و طالبان فراهم کرد.

فریدون خوزون
فریدون خوزون

فریدون خوزون، سخنگوی این شورا در پیام ویدیویی به رادیوآزادی اظهار امیدواری کرده که فرصت به میان آمده برای صلح ضایع نشود، مذاکرات به گونه جدی تعقیب شود تا به گفته وی در افغانستان اجماع سیاسی به میان آید.

طالبان در حالی بر اجرای کامل توافق‌نامه دوحه تاکید کرده‌اند که از این گروه همواره انتقاد شده که به این توافق‌نامه عمل نکرده و خشونت‌ها را کاهش نداده‌است.

حکومت افغانستان و امریکا به شمول جامعه جهانی همواره از افزایش این خشونت‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند.

اما طالبان بار دیگر به تازگی گفته‌اند که به اساس این توافق‌نامه عملیات خود را کاهش داده‌اند.

در اعلامیه طالبان تاکید شده است که برای تسریع روند صلح باید گام‌های عملی برداشته شود و نیروهای باقی مانده خارجی هم افغانستان را ترک کنند.

این در حالی است که حکومت جدید امریکا به ریاست جو بایدن گفته است که توافق‌نامه صلح با طالبان را بازنگری می‌کند.

مرحله دوم مذاکرات بین‌الافغانی که در شانزدهم جدی در قطر آغاز شد، نشست‌ها میان دو طرف با بن‌بست مواجه شد و برای چند هفته متوقف بود.

اما هیئت‌های مذاکره‌کننده دو طرف یک هفته پیش بار دیگر با هم توافق کردند که به این گفت‌وگوها ادامه دهند.

XS
SM
MD
LG