لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۸

"متهم شدن طالبان به ادامه روابط با گروه‌های تروریستی"


شماری از جنگجویان گروه طالبان در ولایت ارزگان
شماری از جنگجویان گروه طالبان در ولایت ارزگان

امریکا پس از حدود ۲۰ سال جنگ با گروه طالبان در افغانستان، سرانجام برای پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ برون‌مرزی‌اش سر آشتی با طالبان را گرفت و پس از ماه‌ها گفت‌وگو در دهم حوت پارسال با این گروه توافق‌نامه آوردن صلح به افغانستان را در دوحه پایتخت قطر امضا کرد.

یکی از ماده‌های این توافق‌نامه قطع رابطه گروه طالبان با گروه‌های تروریستی از جمله القاعده است.

امریکا طرف اصلی این توافق‌نامه ادعا می‌کند که گروه طالبان بیشتر بخش‌های این توافق‌نامه از جمله ماده قطع رابطه‌ با گروه‌های تروریستی از جمله القاعده را عملی نکرده‌است.

وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) در یازدهم سرطان در گزارشی در باره اوضاع امنیتی افغانستان به کانگرس ایالات متحده، گروه طالبان را به ادامه همکاری با شاخه القاعده در شبه‌قاره هند متهم کرد.

پنتاگون نوشت: "با وجود پیشرفت‌های اخیر در روند صلح، شاخه القاعده در شبه‌قاره هند به روابط نزدیک با طالبان در افغانستان، که احتمالاً برای محافظت و آموزش است، ادامه می‌دهد."

پنتاگون در این گزارش افزود که شاخه القاعده در شبه‌قاره هند به طور مرتب با اعضای «رده پایین طالبان» برای تضعیف دولت افغانستان همکاری می‌کند.

گروه تحلیل و نظارت از تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد هم در ۱۵ دلو گذشته در گزارشی از ادامه رابطه طالبان با القاعده پرده برداشت.

براساس این گزارش، رابطه طالبان با القاعده، داعش و برخی از گروه‌های تروریستی دیگر، هنوز پابرجا و محکم بوده و کشته‌شدن چندین فرمانده القاعده از جمله حسام عبدالرؤف، معروف به ابو محسن مصری، در مناطق تحت کنترل طالبان، گواه این مدعاست.

ریاست امنیت ملی افغانستان در چهارم ماه عقرب اعلام کرد که در عملیات نیروهای ویژه این نهاد در ولسوالی اندر ولایت غزنی، فرد شماره دوم شبکه القاعده کشته شد.

امنیت ملی افغانستان از این شخص با نام ابومحسن مصری، فرمانده ارشد گروه القاعده در شبه‌قاره هند، یاد کرده بود.

احمدضیا سراج، رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان هم در دیداری با شماری از خبرنگاران در ۳۰ دلو حضور فعال القاعده در کشور را غیرقابل انکار دانست.

او افزود که در حدود سه‌صد جنگجوی این گروه در افغانستان با طالبان همکاری گسترده و استراتژیک دارند.

احمد ضیا سراج رئیس امنیت ملی افغانستان
احمد ضیا سراج رئیس امنیت ملی افغانستان

آقای سراج گفت که همین اکنون شش تا ده هزار جنگجوی خارجی از جمله جنگجویان جنبش اسلامی ازبیکستان، جنبش اسلامی تاجیکستان و جنگجویان ترکستان شرقی چین در افغانستان حضور دارند که هدف نهایی‌شان کشانیدن دامنهٔ جنگ به کشورهای آسیای میانه و ترکستان شرقی است.

امرالله صالح معاون نخست رئیس جمهور افغانستان
امرالله صالح معاون نخست رئیس جمهور افغانستان

امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری افغانستان حدود دو ماه پس از این رویداد در سفری به کندهار با اشاره به این رویداد گفته بود که گروه طالبان هنوز هم با القاعده رابطه دارد: "تعهدی را که طالبان کرده بودند و گفته بودند که به ما وقت بدهید که ۲۰ گروه تروریستی دیگر را از افغانستان بیرون کنیم، یکیش را هم عملی نکردند. شما شاهد هستید که سومین رهبر القاعده دو ماه پیش در غزنی پیدا شد و این یعنی که طالبان به تعهدشان پابند نیستند."

وزارت دفاع افغانستان هم حدود دو ماه پیش اعلام کرده بود که اعضای گروه القاعده را در ولسوالی ناوه‌ هلمند هدف قرار داده است که به گروه‌های طالبان ماین‌سازی و روش استفاده از تک‌تیرانداز را آموزش می‌دادند.

وزارت دفاع شمار کشته‌شدگان القاعده را در آن زمان ۱۵ تن اعلام کرده و گفته بود که در این میان یک سرکرده مشهور طالبان به نام مسعود احمد که مسئولیت حفاظت از تروریست‌های خارجی را برعهده داشته نیز کشته شده است.

شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که طالبان هنوز هم رابطه‌اش را با القاعده قطع نکرده است.

رحمت الله اندر
رحمت الله اندر

رحمت‌الله اندر، سخنگوی این شورا به رادیوی آزادی گفت: "نسبت به‌ سال‌های دیگر در زمستان امسال نیز جنگ را قطع نکرده و در صفوف‌شان تروریست‌های خارجی زیادی به خصوص القاعده وجود دارد. تا هنوز هیچ دلیل نیست که قطع رابطه طالبان و گروه‌های تروریستی خارجی و کاهش خشونت را ثابت کند."

به گفتۀ آقای اندر، طالبان با القاعده ایدیولوژی مشترک دارند و تا به حال هیچ نشانه‌ای از قطع رابطه‌شان با شبکه القاعده دیده نشده است.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان هرچند پیام‌های رادیو آزادی را دید، اما در این باره پاسخ نداد اما او پیش از این به رادیو آزادی گفته بود که طالبان روابطش را با القاعده قطع کرده و نیز بر توافق‌نامه دوحه عمل کرده است.

XS
SM
MD
LG