لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۱

خانواده‌های بیجا شده در تخار: با مشکلات جدی مواجه هستیم


بیجا شده های داخلی در ولایت تخار
بیجا شده های داخلی در ولایت تخار

هزاران خانواده در سال جاری براثر جنگ‌ها و ناامنی‌ها از خانه‌های‌شان در ولایت تخار بی‌جا شده‌اند و هم اکنون با مشکلات جدی اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

محمدعباس ۵۰ ساله از یک‌سال پیش بر اثر جنگ‌ از منطقۀ قُلبرس شهرتالقان مجبور به ترک خانه‌اش شده.

وی با دوازده فرزند و همسرش در منطقه خس‌کپه شهرتالقان در یک خانه کرایی دو اتاقه زندگی می‌کند.

او می‌گوید که در قریه زندگی خوبتری داشت، زیرا در آنجا مشغول دهقانی بود. اما حالا چالش‌های فراوانی دامن‌گیرش شده: "چندین بار عریضه کردم، به ریاست مهاجرین اما هیچ کسی به داد ما نرسیده. ما می‌خواهیم که هرچه زودتر به ما مردم رسیدگی شود، کمک شود. ما چیزی نداریم، سرپناه نداریم و توقع ما این است که مشکلات ما بررسی و همراه ما کمک شود."

این بی‌جا شدگان از ادارۀ محلی تخار می‌خواهند که در منطقه امنیت را برقرار کنند، تا زمینۀ برگشت به خانه‌های‌شان مهیا شود.

برخی‌ها می‌گویند اگر به کشت و زراعت در مناطق اصلی‌شان رسیدگی نشود، مزرعه‏ها و باغ‌های‌شان خشک خواهد شد.

لعل محمد ۴۰ ساله از باشندگان ولسوالی بهارک تخار است. او می‌گوید هنوز کمکی دریافت نکرده: "تقریباً شش ماه می‌شود که ما آواره شدیم و تاهنوز هیچ چیزی را ندیدیم. خانه من بمبارد و خراب شده است. همراه ما کمک کند به حویلی کرایی می‌رویم شش ماه کرایه را طلب می‌کند، ما کرایه را از کجا کنیم. دولت همراه ما کمک کند و یا مرا بکشد که بیخی بی‌غم شویم. تا به کی ما همراه اطفال و خانواده خود دربه در بگردیم."

شهر تالقان مرکز ولایت تخار
شهر تالقان مرکز ولایت تخار

محمداعظم افضلی منشی شورای ولایتی تخار با تأیید گفته‌های این بی‌جا شدگان گفت که در سال روان در سطح ولایت تخار بیش از ۱۲ هزار خانواده از مناطق‌شان بی‌جا شده‌اند، و صرف به نیازمندی‌های بیش از سه هزار خانواده رسیدگی شده.

او گفت: "اینها همه‌شان دهقان کار و مالدار هستند. عموماٌ اینها متضرر هستند و به خانه‌های‌شان رفته نمی‌توانند. ممکن در آینده یک فاجعه کلان رخ بدهد، چون‌که برای اینها نه زمینه کار وجود دارد و نه مؤسسات آماده هستند که برای اینها کمک رسانی کنند."

اما سیدیاسین لبیب رئیس ادارۀ مهاجرین و عودت کنندگان تخار می‌گوید که به تمامی خانواده‌های بی‌جا شده رسیدگی شده: "در سال ۱۳۹۹ به تعداد ۶۲۵۰ فامیل بی‌جا شده‌ را از محلات نا امن سروی و پاسخ دهی کردیم. ۶۲۵۰ فامیل کمک‌های نقدی، غذایی و غیرغذایی را از طریق موسسات همکار و ریاست مهاجرین اخذ کرده‌اند."

ده سال پیش تخار در حوزه شمال‌شرق یکی از ولایت‌های نسبتاً امن افغانستان به‌شمار می‌رفت.

به‌گفته برخی اعضای شورای ولایتی تخار در سال‌های اخیر در ۱۳ ولسوالی و در ضمن در حومه‌های تالقان درکنار حضور گسترده گروه طالبان، تفنگ‌داران خودسر نیز فعال بوده و فضای زندگی را بر مردم ملکی ناآرام ساخته اند.

XS
SM
MD
LG