لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۶

فدراسیون صلیب سرخ و هلال احمر: ۱۳ میلیون نفر در افغانستان امنیت غذایی ندارند


آرشیف، یک کودک افغان
آرشیف، یک کودک افغان

فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر در گزارشی نوشته که ۱۳ میلیون نفر در افغانستان امنیت غذایی ندارند.

افزون بر جنگ و ناامنی، خشک‌سالی هم زندگی مردم را در افغانستان به گونه جدی تهدید می‌کند.

خانواده راحله یکی از میلیون‌ها خانواده فقیر در افغانستان است. او سرپرستی شش فرزند را دارد و در کابل زندگی می‌کند. می‌گوید شوهرش در جنگ کشته شده است و توان کار ندارد و پسر و دخترش نان‌آور خانواده خود هستند.

او افزود: "ما در شرایط سختی به سر می‌بریم. پسر و دخترم بوتل‌ها را از کوچه و سرک جمع‌آوری می‌کنند و به فروش می‌رسانند و با پول آن به خانه نان می‌آورند. امروز ششمین روزی است که با شکم گرسنه می‌گذرانیم و به فرزندانم غذا نمی‌دهم. ما در خانه چیزی نداریم."

این تنها راحله نیست، اما نمونه‌های زیادی از این گونه خانواده‌ها در افغانستان وجود دارند.

فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر در گزارش تازه خود نوشته که یک‌سوم از ۱۳ میلیون نفر در این کشور مصونیت غذایی ندارند و به دلیل خشک‌سالی با کمبود مواد غذایی روبه‌رو خواهند شد.

این فدراسیون عدم امنیت غذایی آنها را "نگران‌کننده" دانسته و از کشورهای کمک‌کننده خواسته است که برای تغییر وضعیت کمک کنند.

جمعیت هلال احمر افغانستان گفته که در نظر دارد کمک‌های اضطراری به مردم برخی ولایات برساند.

نورآقا صاحبزاده، سخنگوی این جمعیت نی‌گوید: "سره میاشت در افغانستان این گزارش را تأیید کرده و خود را در این نگرانی شریک می‌داند. ما در حال حاضر در حال بررسی کمک اضطراری به ۳۵۰۰ خانواده در سه ولایت بادغیس، فاریاب و بغلان هستیم که به‌زودی آغاز خواهد شد."

فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌ احمر در گزارش خود خواستار اقدام بی‌درنگ برای جلوگیری از بحران ناشی از خشک‌سالی و قحطی در افغانستان شده‌است.

این گزارش پیش‌بینی کرده که تولید گندم افغانستان در سال ۲۰۲۱ حدود ۲۷ درصد کاهش یابد.

وزارت زراعت و مالداری افغانستان هم این گزارش را تأیید کرده، اما گفته که دولت این کشور برای بهبود امنیت غذایی با شریک‌های بین‌المللی خود کار می‌کند تا وضعیت تغییر کند.

اکبر رسمتی، سخنگوی این وزارت گفت: "پیش‌بینی شده است که در سال ۱۴۰۰ خشک‌سالی تأثیر منفی بر صنعت زراعت و مالداری خواهد داشت، اما ما برنامه‌های مختلفی برای کاهش اثرات سوء داریم تا بتوانیم با همکاری کمک‌کنندگان بین‌المللی برای مدیریت اوضاع همکاری کنیم. باید اقدامات فوری انجام شود."

اکبر رسمتی، سخنگوی وزارت زراعت و مالداری
اکبر رسمتی، سخنگوی وزارت زراعت و مالداری

به گفته او، افزایش دسترسی به غذایی مناسب در افغانستان، یکی از اهداف اصلی این وزارت است و امیدوار است که افغانستان در پنج سال آینده به این هدف دست یابد.

این وزارت همچنین گفته كه حکومت افغانستان در تلاش است تا سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را در بخش زراعت برای مصونیت غذایی در افغانستان جلب کند و همچنین پروژه مصونیت اضطراری غذایی و كشاورزی را به ارزش ۱۰۰ میلیون دالر در ۳۴ ولایت عملی كند.

XS
SM
MD
LG