لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۹

سال گذشته در افغانستان ۶۴۰۰ تُن تریاک تولید شده است


ارشیف، یک دهقان در ولایت ننگرهار در حال گرفتن شیره کوکنار
ارشیف، یک دهقان در ولایت ننگرهار در حال گرفتن شیره کوکنار

سال گذشته بیش از شش هزار تُن تریاک در افغانستان تولید شده است.

هرچند در سال ۱۳۹۸ تولید تریاک در افغانستان کاهش چشم‌گیری داشت، اما سروی دولت افغانستان و سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۹ بار دیگر تولید تریاک در این کشور به‌گونه چشم‌گیر افزایش یافته است.

این سروی که از سوی اداره احصائیه و معلومات دولت افغانستان و اداره مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد با استفاده از ستلایت انجام شده و آمار اعلان شده در آن نیز تخمینی است، نشان می‌دهد که دهاقانان در افغانستان با کشت کوکنار بر بیش از دو صد هزار هکتار زمین‌های شان، حدود ۴۰۰ میلیون دالر عاید داشته اند.

احمد جاوید رسولی رییس اداره احصائیه و معلومات در رابطه به این سروی می‌گوید: "در سال ۱۳۹۹ در حدود ۲۲۴ هزار هکتار زمین تحت کشت کوکنار قرار گرفته بود که این تخمین افزایش ۳۷ فیصد در کشت کوکنار را نسبت به سال ۱۳۹۸ نشان می‌دهد. همچنان تولید تریاک ۶۴۰۰ تُن تخمین گردیده است. این سروی با استفاده از تکنالوژی ریموت سینسینگ و مدل‌های احصائيوی صورت گرفته است."

احمد جاوید رسولی رییس اداره احصائیه و معلومات
احمد جاوید رسولی رییس اداره احصائیه و معلومات

به اساس یافته‌های این سروی، از هریک هکتار زمین تحت کشت کوکنار، ۲۸ کیلو تریاک به دست آمده و قیمت هر کیلو تریاک نیز ۵۵ دالر بوده است، در حال که قیمت یک کیلو تریاک در سال ۱۳۹۸، ۶۳ دالر بود.

سروی سال ۱۳۹۸ نشان می‌داد که بر علاوه عاید دهقانان و کارگران در مزارع کوکنار، مخالفان مسلح دولت نیز در آن سال از درک جمع آوری مالیه و عُشر، دو اعشاریه یک میلیارد دالر عاید داشتند، اما در سروی سال ۱۳۹۹ به عاید مخالفان مسلح دولت اشاره نشده است.

داکتر محمد ظفر معین پیشین وزارت مبارزه با مواد مخدر می‌گوید، با خروج نیروهای خارجی و کاهش کمک‌های مالی، امکان آن وجود دارد که کشت کوکنار و تولید تریاک از این هم بیشتر شود، زیرا به باور وی، دولت افغانستان نمیتواند به تنهایی با مشکل مواد مخدر مبارزه کند.

او افزود: "وقتی کمک‌ها کم می‌شود، امکانات دولت هم کمتر می‌شود و طبیعی است که کشت کوکنار و قاچاق مواد مخدر هم افزایش میابد کنترول آن کاهش میابد. خارجی‌های می‌گویند که در مبارزه با مواد مخدر پول بیشتر مصرف کرده اند و حال باید دولت افغانستان این ظرفیت را می‌داشت که بدون کمک خارجی خودش کاروبار مواد مخدر را کنترول می‌کرد، هرچند دولت افغانستان در این بخش خیلی مقصر نیست، زیرا اکثریت پولی که در مبارزه با مواد مخدر مصرف شده، مستقیماً از سوی خارجی‌ها به مصرف رسیده است."​

آرشیف، یکی از نیروهای پولیس در حال تخریب کردن یک کشتزار کوکنار کندهار
آرشیف، یکی از نیروهای پولیس در حال تخریب کردن یک کشتزار کوکنار کندهار

این در حال است که در سال جاری شمسی نیز در برخی زیادی از ولایت‌های افغانستان کوکنار کشت شده و با پایان نیش زدن فصل اول کوکنار در ولایت‌های گرمسیر، برای کشت فصل دوم نیز آماده گی گرفته شده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:58 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG