لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۲

کناره‌گیری رئیس اداره بازرس ریاست جمهوری و برکناری ۱۱ مشاور اشرف غنی


غزال حارس، رئیس ادارۀ بازرس ریاست جمهوری افغانستان
غزال حارس، رئیس ادارۀ بازرس ریاست جمهوری افغانستان

غزال حارس، رئیس ادارۀ بازرس ریاست جمهوری صبح روز یکشنبه (دوم جوزا) در صفحۀ توییتر خود اعلام کرد که از سمتش کنار می‌رود.

بانو حارس در بارۀ دلیل کنار رفتنش ریاست ادارۀ بازرس ریاست جمهوری توضیح نداده، اما گفته است: "مبارزه با فساد در کشوری که همواره از موجودیت فساد گسترده رنج می‌برد، دشوار و خطیر است."

بانو حارس از موجودیت مشکلات زیاد در زمان کارش به عنوان رئیس ادارۀ بازرس یاد کرده و ابراز امیدواری کرده که افغانستان در آینده بتواند به دیدگاه واحدی برای مبارزه با فساد دست یابد.

در بیست سال گذشته او نخستین زنی است که در رأس یک ادارۀ مبارزه با فساد اداری دولتی کار کرده است. بانو حارس را محمداشرف غنی، رئیس جمهوری در ۱۹ اسد ۱۳۹۸ به عنوان رئیس ادارۀ تازه‌تشکیل بازرس ریاست جمهور گماشت.

بانو حارس به طرح اتهاماتی علیه مقام‌های ارشد دولتی در کابل و ولایت‌ها در مصرف بودجه مبارزه با ویروس کرونا، ده‌ها مقام ارشد را به اتهام دست داشتن در فساد مالی به نهادهای عدلی و قضایی معرفی کرد.

پس از آن در خزان پارسال روزنامه اطلاعات و روز در گزارش تحقیقی نام او را در فهرست ده‌ها مقام نزدیک به آقای غنی قرار داد که بخش اعظم پول کود ۹۱ را مصرف کرده بودند.

براساس این گزارش، خانم حارس نزدیک به دو میلیون افغانی از این پول را به عنوان کرایۀ خانه، خرج دسترخوان و حقوق امتیازی گرفته بود، اما او در پاسخ گفت که کرایه خانه نگرفته است.

حالا که او کناره‌گیری خودش را اعلام کرده، در باره دلایل آن توضیح نمی‌دهد. سخنگوی دفتر او و همچنین منابع ریاست جمهوری از اظهار نظر در این مورد خودداری کرده‌اند.

این در حالی است که دفتر ریاست جمهوری از برکناری یازده مشاور آقای غنی خبر داده است.

همایون قیومی مشاور ارشد امور زیربناها، منابع بشری و تکنولوژی، نادر محسنی مشاور امور مبارزه با فساد اداری، سمیع حامد مشاور امور نوآوری، فاروق وردک مشاور امور اجتماعی، سهیلا صدیق مشاور امور صحت در شمار این مشاوران هستند.

از آن جمله سهیلا صدیق نیمۀ قوس پارسال درگذشته بود و سمیع حامد در هشتم جدی گذشته استعفای خودش را از طریق شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد و گفت سه بار استعفایش رد شده است. همچنین آقای قیوم پس از آن که سرپرست وزارت مالیه شد، به دنبال طرح اتهام‌های فساد، کشور را ترک کرد.

مسعود صادق، رئيس انسجام مشاوران و کمیسیون‌های حقیقت‌یاب ریاست جمهوری به رادیو آزادی گفت که پست‌های برخی از این مشاوران‌ برای صرفه‌جویی لغو و برخی از مشاوران به دلیل کهولت برکنار شده‌اند: "فقط بخاطر صرفه‌جویی در بودجه این کار صورت گرفته است، چون ما کمبود بودجه داریم. به همین دلیل شماری از مشاورین مشاوریت‌های شان لغو شده و دیگر این که در بین‌شان پنج نفرشان سن‌شان بسیار بالا بود و هشتاد و بالاتر از آن بود."

با برکناری این مشاوران آقای غنی، ۸۵ کارمند دفاتر آنها هم برکنار شده‌اند.

پیش از این مشاوران ریاست جمهوری به دلیل بالا بودن شمار آنها، توجه بسیاری از منتقدان و رسانه‌ها را جلب کرده بود. در حال حاضر هم شمار مشاروان آقای غنی به ده‌ها تن می‌رسد.

XS
SM
MD
LG