لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۳

اعتراض کاربران توییتر به حملات مرگبار غرب کابل؛ "نسل‌کشی هزاره‌هارا متوقف کنید"


بصیر آهنگ یکی از کاربران توییتر به تاریخ سوم جون نوشته: " دومین حمله هدفمند امروز علیه هزاره‌ها در کابل. در این حمله دو واسطه نقلیه غیرنظامی در منطقه پل سوخته شهر کابل هدف قرار گرفتند. شمار قربانیان تا هنوز مشخص نیست. #نسل‌کشی‌هزاره‌ها‌را‌متوقف‌کنید.
بصیر آهنگ یکی از کاربران توییتر به تاریخ سوم جون نوشته: " دومین حمله هدفمند امروز علیه هزاره‌ها در کابل. در این حمله دو واسطه نقلیه غیرنظامی در منطقه پل سوخته شهر کابل هدف قرار گرفتند. شمار قربانیان تا هنوز مشخص نیست. #نسل‌کشی‌هزاره‌ها‌را‌متوقف‌کنید.

هزاران کاربر توییتر با هشتگ "نسل‌کشی هزاره‌ها را متوقف کنید" خواستار به رسمیت‌شناختن این حملات به عنوان نسل‌کشی هدفمند هزاره‌ها و توقف آن شده‌اند.

آصف آشنا فعال سیاسی و یکی از این کاربران گفت که معترضان از سراسر جهان که بیشتر آنها مهاجران افغان هستند، به این کارزار ۲۴ ساعته پیوسته‌اند: "هدف‌مندی این دادخواهی اینترنتی در توییتر تلاش برای به رسمیت‌شناساندن کشتار هدف‌مند است که از سال‌ها به این‌سو علیه جامعه هزاره جریان دارد. این‌کشتار‌ها باتوجه به کنوانسیون ژنوساید و باتوجه به ماده دوم کنوانسیون ژنوساید، که جرم ژنوساید را تعریف می‌کند، تک‌تک این حمله‌ها مصداق بارز نسل‌کشی است‌."

به گفته آقای آشنا، این کارزار توییتری برای جلوگیری از "نسل‌کشی" هزاره‌ها جا در سطح افغانستان و جهان راه‌اندازی شده است.

هشتگ توییتری "StopHazaraGenocide#" روز شنبه در افغانستان "ترند" شد و ده‌ها هزار بار توییت و بازتوییت شد.

همزمان با این کارزار اینترنتی، شماری از شهروندان افغان در شماری از شهرهای بزرگ امریکا هم دست به تظاهرات به همین هدف زدند.

داوود وصل، یکی از سازماندهندگان این تظاهرات گفت که سال‌ها است که هزاره‌ها به گونه هدفمند کشته می‌شوند: "تظاهراتی در رابطه با نسل‌کشی هزاره‌ها در افغانستان، امروز قرار است که ساعت ۲ به وقت محلی در ایالت‌های مختلف امریکا، مانند واشنگتن دی‌سی، کلیفرنیا، فینکس، آریزونا، دنور و جاهای دیگر برگزار شود. صدها نفر از هزاره‌های امریکا در آن شرکت خواهند کرد."

سخنگویان حکومت افغانستان از اظهار نظر در باره این که آیا آنچه را که معترضان "نسل‌کشی هزاره‌ها" خودداری کردند، اما گفتند که طرح امنیتی غرب کابل به دستور محمداشرف غنی، رئیس جمهوری و زیر نظر سرور دانش، معاون دوم او آماده شده است.

رحمت‌الله اندر سخنگوی شورای امنیت ملی
رحمت‌الله اندر سخنگوی شورای امنیت ملی

رحمت‌الله اندر سخنگوی شورای امنیت ملی گفت که این طرح در این شورا در دست بررسی است: "طرح امنیتی غرب کابل که به شورای امنیت ملی سپرده شده، زیر کار است. پس از ارزیابی‌های تخنیکی و مسلکی به رئیس جمهور ارائه می‌شود."

اعتراضات اخیراً به دنبال حمله مرگبار به مکتب دخترانۀ سیدالشهدا در هجدهم ثور گذشته بالا گرفت. در این حمله صد نفر کشته شدند.

غرب کابل از چند سال پیش هدف حملات مرگبار بوده است. در روزهای اخیر هم یک رشته حملات خونین در این منطقه عمدتاً هزاره‌نشین روی داده است.

با این حال، شماری به این نظر اند که این تنها هزاره‌ها نیستند که هدف حملات مرگبار قرار می‌گیرند و افراد اقوام دیگر هم قربانی حملات گوناگون می‌شوند.

چندی پیش انفجار موتر بمب‌گذاری شده در ولایت لوگر ۲۵ نفر را کشت و اخیراً در حمله هوایی در ولسوالی نهرسراج ولایت هلمند به غیرنظامیان تلفات وارد شد.

XS
SM
MD
LG