لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۹

تعهد سران ناتو به مبارزه مشترک در برابر تهدیدهای جهانی به شمول روسیه و چین


نشست مشترک سران کشورهای عضو ناتو در بروکسل
نشست مشترک سران کشورهای عضو ناتو در بروکسل

سران کشورهای ناتو تعهد کردند که اعضای این پیمان در برابر ظهور چین، اقدام‌های تهاجمی روسیه و هرگونه تهدید دیگر از جانب بازیگران دولتی و غیردولتی، مشترکاً مبارزه خواهند کرد.

در بیانیۀ مشترک سران ناتو که شام دیروز (۲۴ جوزا) پس از نشست آن‌ها در بروکسل به نشر رسید گفته شده که این پیمان در توانایی و تعهد خود برای دفاع از یکدیگر متحد و مصمم است.

بیانیه افزوده است٬ تا زمانی که روسیه تعهد خود با قوانین بین‌المللی را نشان ندهد برگشت روابط کشورهای غرب و مسکو به حالت عادی دور از امکان به نظر می‌رسد.

سران کشورهای عضو ناتو در بروکسل
سران کشورهای عضو ناتو در بروکسل

از سوی دیگر در مورد چین در این بیانیۀ مشترک سران ناتو گفته شده که سران ناتو توافق کرده‌اند که رفتار پرخاشگرانه چین "چالش‌های سیستماتیک" برای قوانین جهانی و امنیت یورو اتلانتیک ایجاد می‌کند.

همچنین ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو پس از ختم جلسه دیروز در کنفرانس خبری گفت که همۀ سران عضو پیمان ناتو توافق کردند که در عصر رقابت جهانی، اروپا و امریکایی شمالی باید موقف قوی در این پیمان داشته باشند تا از منافع مشترک ما دفاع کنند. به گفتۀ او به ویژه در زمانی که رژیم‌های اقتدارگرای مانند روسیه و چین نظم بین‌المللی مبتبی بر قوانین را به چالش می‌کشند.

جو بایدن٬ رئیس جمهور امریکا دیروز پس از رسیدن به نشست سران ناتو گفت که این پیمان برای منافع امریکا بسیار مهم است.

بایدن در پی سفرش به کشورهای اروپایی به بروکسل آمد و در نشست سران ناتو حضور یافت.

هدف از این سفرش بهبود روابط واشنگتن با متحدانش خوانده شده که در دوره چهارساله اداره دونالد ترمپ٬ رئیس جمهور پیشین امریکا با تنش رو به رو شده بود.

انتظار می‌رود بایدن پیش از این که دوباره به واشنگتن برگردد فردا چهارشنبه در ژینو با ولادیمیر پوتین همتایی روسی خود ملاقات کند.

این نخستین دیدار میان این دو رهبر خواهد بود.

این دیدار در حالی قرار است انجام شود که روابط کشورهای عضو ناتو در سال‌های اخیر با روسیه پرتنش بوده و کرملین به خاطر حمایت از رژیم بلاروس، جدایی‌طلبان در شرق اوکراین و الحاق شبه جزیره کریمیا با خاک روسیه همواره مورد انتقاد شدید غرب قرار گرفته است.

XS
SM
MD
LG