لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۸

سفر اشرف غنی و عبدالله عبدالله به امریکا؛ صلح افغانستان جز گفتگوهاست


اشرف غنی٬ رئیس جمهور افغانستان و عبدالله عبدالله٬ رئیس شورای عالی مصالحه ملی
اشرف غنی٬ رئیس جمهور افغانستان و عبدالله عبدالله٬ رئیس شورای عالی مصالحه ملی

در آستانه سفر رئیس جمهوری و رئیس شورای عالی مصالحه ملی به امریکا، حکومت افغانستان گفته که روند صلح این کشور بخشی از گفتگوهای دو طرف خواهد بود.

همزمان با تشدید جنگ در افغانستان و عدم پیشرفت در گفتگوهای صلح قرار است محمداشرف غنی٬ رئیس جمهوری افغانستان و عبدالله عبدالله٬ رئیس شورای عالی مصالحه ملی جمعه آینده با جو بایدن٬ رئیس جمهوری امریکا در کاخ سفید دیدار کنند.

شورای عالی مصالحه ملی گفته که در کنار برخی موضوعات دیگر، روند صلح افغانستان بخش عمده گفتگوهای دو طرف خواهد بود.

فریدون خوزون سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی در این مورد به رادیو آزادی گفت: "رئیس شورای عالی مصالحه ملی از سوی رئیس جمهوری ایالات متحده به واشنگتن دعوت شده و این دعوت پذیرفته شده است. قرار است در جریان این سفر با مقام‌های آن کشور در مورد روند صلح افغانستان بحث و گفتگو شود."

فریدون خوزون٬ سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی افغانستان
فریدون خوزون٬ سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی افغانستان

آقای خوزون در این مورد توضیح بیشتری ارایه نکرد. دفتر رئیس جمهوری نیز تا حالا در مورد سفر محمداشرف غنی به امریکا توضیح نداده است.

اما کاخ سفید با پخش اعلامیه‌ای گفته که این سفر مقام‌های بلندرتبه افغانستان به واشنگتن نشان‌دهنده مشارکت دوامدار میان افغانستان و امریکا است.

در اعلامیه کاخ سفید همچنین آمده که امریکا در کنار افغان‌ها می‌ایستد تا مطمین شود که افغانستان دوباره به پایگاه امن هراس‌افگنان مبدل نشود.

همزمان با تأکید امریکا بر این موضوع، محمدحنیف اتمر، وزیر خارجه افغانستان گفته که شبکه القاعده در ۱۱ ولایت افغانستان حضور دارد. آقای اتمر دیروز در نشست بین‌المللی انتالیا در ترکیه گفت که با خروج نیروهای امریکایی و ناتو از این کشور، خطر ظهور دوباره شبکه‌های هراس‌افگن در این کشور وجود دارد.

آقای اتمر در صفحه توییتر خود نوشت که روابط نزدیک گروه‌های هراس‌افگن بین‌المللی با طالبان، بر روند صلح افغانستان نیز تاثیر منفی برجا گذاشته است.

طالبان اما پیش از این داشتن ارتباط با گروه‌های تروریستی را رد کرده‌اند.

در همین حال میر حیدر افضلی٬ عضو ولسی جرگه گفته که ادامه کمک‌های امریکا به افغانستان و عدم پیشرفت در گفتگوهای صلح، محور اصلی گفتگوهای مقام‌های افغان و امریکایی خواهد بود.

افضلی می‌گوید: "ما سالانه حدود ۵ ملیارد دالر کمک به نیروهای امنیتی و دفاعی خود از امریکا دریافت می‌کنیم و ادامه کمک‌ها بسیار مهم است برای آینده افغانستان. در عین حال روند صلح بطی شده و مقام‌های افغان می‌توانند از این سفر در این زمینه استفاده خوب کنند."

در عین حال نصرالله ستانکزی استاد حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل گفته که با توجه به بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان، روابط میان کابل و واشگتن وارد مرحله جدید می‌شود.

آقای ستانکزی تاکید کرد که امریکا به سفر مقام‌های افغان به واشنگتن دیدگاه استراتژیک دارد، اما چگونگی استفاده از این سفر بستگی دارد به تلاش‌های مقام‌های افغانستان دارد.

نصرالله ستانکزی٬ استاد دانشگاه کابل
نصرالله ستانکزی٬ استاد دانشگاه کابل

ستانکزی افزود: "من فکر می‌کنم در مقطعی که امریکایی‌ها از افغانستان در حال خروج هستند، با درنظر داشت این که روابط جدید میان کابل و واشنگتن شکل خواهد گرفت، امریکایی‌ها به این سفر دید استراتژیک دارند. اما این مربوط به مقام‌های ما است که تا چه حدی می‌توانند از این فرصت به نفع افغانستان استفاده کنند."

رئیس جمهور غنی و عبدالله عبدالله در حالی به دعوت جوبایدن رئیس جمهوری امریکا به واشنگتن سفر خواهند کرد که افغانستان با آغاز روند خروج تمام نیروهای خارجی، با افزایش خشنونت‌ها رو‌به‌رو شده است.

همچنین گفتگوهای صلح در قطر هنوز پیشرفت نداشته و سقوط و دست به دست شدن برخی ولسوالی‌ها در شماری ولایت‌ها، نگرانی‌های جدی را در افغانستان درپی داشته است.

XS
SM
MD
LG