لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۵

مقام‌ها: کشت کوکنار در ننگرهار کاهش چشمگیر نیافته است


آرشیف، کشتزار کوکنار در افغانستان
آرشیف، کشتزار کوکنار در افغانستان

گزارش‌ها می‌رساند که کشت کوکنار در ولایت ننگرهار به میزان سال گذشته بوده و کاهش چشمگیری در آن دیده نمی‌شود.

نزدیک به یک ماه از آغاز عملیات محوه مزارع کوکنار در ولایت ننگرهار می‌گذرد، اما ظاهراً دوام جنگ و ناامن بودن مناطق تحت کشت کوکنار مانع گسترش کمپاین تخریب کشتزارهای کوکنار شده است.

مسوولان محلی ولایت ننگرهار می‌گویند، امسال در هشت ولسوالی این ولایت کوکنار کشت شده بود که از این میان، در برخی مناطق پنج ولسوالی عملیات محوه مزرعه‌های کوکنار اجرا شده است.

انعام‌الله صافی، رئیس زراعت ولایت ننگرهار به رادیو آزادی گفت که بررسی‌های ابتدایی آنان نشان می‌دهد که امسال در این ولایت کاهش چشمگیری در کشت کوکنار به وجود نیامده است.

صافی می‌گوید: "گزارش‌ها طوری است که امسال ما شاهد کاهش چشمگیر در کشت کوکنار نخواهیم بود، بلکه چیزی نزدیک به ارقام سال گذشته خواهد بود. چون عملیات محوه مزارع کوکنار مسوولیت وزارت داخله است، ما هم با آنان در تماس استیم تا این کمپاین سرعت یابد و کشتزارهای کوکنار محو شود، اما این موضوع ابعاد مختلف دارد. در برخی ساحات که کوکنار کشت می‌شود، در آن دهقان مقصر نیست، بلکه در عقب آن آگاهانه حلقات مافیایی دست دارند که ابعاد آن به سطح جهانی می‌رسد."

آرشیف، عملیات تخریب مزرعه‌های کوکنار
آرشیف، عملیات تخریب مزرعه‌های کوکنار

عملیات بهاری محو مزرعه‌های کوکنار تا حال در ولایت‌های ارزگان، جوزجان، ننگرهار، خوست، بدخشان، پروان و کاپیسا اجرا شده است.

بر اساس معلومات وزارت امور داخله، از این میان از آغاز کمپاین بهاری محو مزرعه‌های کوکنار تا حال، یک صد هکتار زمین در ولایت ننگرهار از بته‌های کوکنار پاک‌سازی شده است.

اجمل عمر، معاون شورای ولایتی ننگرهار می‌گوید که بر علاوه کشت کوکنار، برخی ولسوالی‌های این ولایت به مسیر قاچاق مواد مخدر به خارج از افغانستان مبدل شده و میزان قاچاق با گذشت هر روز بیشتر می‌شود.

عمر گفت: "راه ولسوالی‌های ده بالا، نازیان، اچین و پچیراگام خیلی به آسانی با پشاور وصل می‌شود. چرس و تریاکی که از ولسوالی ارزه لوگر و حصارک ننگرهار به این‌جا می‌آید، در ولسوالی‌های شیرزاد و خوگیانی پروسس می‌شود. در گذشته‌ها این مواد به واسطه حیوانات انتقال می‌شد، اما حال این مواد بگونه مستقیم به شیرزاد و از آنجا توسط برخی افراد به پاکستان قاچاق می‌شود."

گزارش‌های مرکز عدلی و قضایی مبارزه با مواد مخدر می‌رساند که ولایت ننگرهار برای سومین سال پیهم پس از کابل دومین ولایتی است که بیشترین قضایایی قاچاق مواد مخدر در آن ثبت شده است.

XS
SM
MD
LG