لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۱

زندگی افغان‌ها در معرض خطر جنگ، ویروس کرونا و خشکسالی


افراد ملکی که در اثر جنگ در ولایت هلمند مناطق شان را ترک کرده اند. May 25, 2021
افراد ملکی که در اثر جنگ در ولایت هلمند مناطق شان را ترک کرده اند. May 25, 2021

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در افغانستان می‌گوید، درگیری های مسلحانه و خشونت‌های جاری در افغانستان از یک‌طرف، همه‌گیری ویروس کرونا و خشکسالی‌های مداوم از جانب دیگر، زندگی افراد ملکی را در معرض خطر جدی، قرار داده است.

به گفته این کمیته، این سه مشکل که اخیراً شدت یافته، تأثیر مستقیم بر زندگی مردم عادی افغانستان دارند.

رویا موسوی سخنگوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در کابل به رادیو آزادی گفت که این کمیته همچنان به خدمت به افغان‌ها متعهد است: "ما جداً نگران این وضعیت هستیم که این مردم افغانستان هستند که بهای سنگین جنگ را می‌پردازند. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به عنوان یک نهاد بشردوستانه متعهد به مردم افغانستان است. ما یکجا با جمعیت ملی هلال احمر افغانستان در راستای خدمات صحی، دسترسی به زندانیان و تحکیم روابط آنها با خانواده های شان و خدمات از طریق هفت مرکز ارتوپیدی در سرتاسر افغانستان متعهد هستیم و متناسب با ظرفیت و توانایی خود کار می‌کنیم."

رابرت ماردینی مدیر کمیته بین‌المللی صلیب سرخ
رابرت ماردینی مدیر کمیته بین‌المللی صلیب سرخ

رابرت ماردینی مدیر کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در اکتبر سال گذشته در جریان سفر به افغانستان گفت که طرف‌های درگیر از قوانین جنگ پیروی نمی‌کنند، بنابراین هر روز افراد ملکی در افغانستان کشته و زخمی می‌شوند.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ یک سازمان بشردوستانه غیر دولتی بین‌المللی بوده که مقر آن در شهر ژینو در سوئیس است.

این کمیته نه تنها به زخمی‌های جنگ و درگیری‌ها کمک می‌کند، بلکه بین زندانیان و خانواده‌های آنها ارتباط برقرار کرده و در هماهنگی‌های کمک‌های بشردوستانه همکاری می‌کند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز روز گذشته در توییتر خود نوشته، در حالیکه افغانستان نه تنها با یک جنگ دشوار و سرنوشت نامعلوم روبرو است، بلکه فرهنگ مصونیت از مجازات نیز در آن وجود دارد.

شکرالله مشکور کمیشنر و سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
شکرالله مشکور کمیشنر و سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

شکرالله مشکور کمیشنر و سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، با اشاره به تشدید جنگ و خشونت‌ها در افغانستان دیروز شنبه (۱۲ سرطان) به رادیو آزادی گفت: "ما بار ها نگرانی خود را در مورد تشدید و توسعۀ جنگ و خشونت‌ها ابراز کرده ایم. کمیسیون بار دیگر می‌خواهد که این معضله باید پشت میز مذاکره حل گردد. جنگ نه تنها راه حل نیست، بلکه تلفات افراد ملکی و از بین رفتن تاسیسات عامه را با خود دارد، چیزی که نقض آشکار قواعد جنگ محسوب می‌شود."

در حالی که به خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان وقت زیاد باقی نمانده، جنگ و خشونت‌ها در افغانستان شدت یافته است.

همه روزه از تلفات افراد ملکی و نظامی در ولایات، ولسوالی‌ها و مناطق مختلف افغانستان گزارش داده می‌شود.

XS
SM
MD
LG