لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۵

فعالیت کمیته سویدن در برخی ولسوالی‌های افغانستان متوقف شده است


دانش آموزان آموزشگاه آموزشی کمیته سویدن در شهر شبرغان
دانش آموزان آموزشگاه آموزشی کمیته سویدن در شهر شبرغان

به دنبال افزایش ناامنی‌ها در افغانستان، کمیته سویدن فعالیت‌هایش در برخی ولسوالی‌ها را متوقف کرده است.

داکتر خالد فهیم، رئیس برنامه‌های این کمیته دیشب (۱۵ سرطان) در گفتگو با رادیو آزادی تاکید کرد که با وجود وضعیت ناامن، آن‌ها قصد دارند، فعالیت‌های متوقف شده را، دوباره آغاز کنند.

فهیم می‌گوید: "ناامنی‌های که در این اواخر در ولسوالی‌ها به میان آمده، فعالیت‌های ما را به شکل موقت متاثر ساخته. این توقف موقت به خاطر مصوونیت کارمندان کمیته سویدن بوده. ارزیابی ما ادامه دارد. هر وقتی که محیط تطبیقی به خاطر ازسر گیری فعالیت‌های ما مساعد شود، فعالیت‌های ما را دو باره آغاز می‌کنیم."

آقای فهیم نگفت که به صورت دقیق چند دفتر آن‌ها مسدود می‌شود اما افزود که در برخی ولسوالی‌های تخار، بدخشان، جوزجان و سمنگان، پس از ارزیابی وضعیت امنیتی، فعالیت‌های آن‌ها از سر گرفته شده است.

خالد فهیم، رئیس برنامه‌های کمیته سویدن در افغانستان
خالد فهیم، رئیس برنامه‌های کمیته سویدن در افغانستان

کمیته سویدن برای افغانستان که در ۱۷ ولایت فعال است، حدود ۶،۵۰۰ کارمند دارد. این کمیته همه ساله خدمات صحی را برای بیش از دو میلیون شهروند افغانستان فراهم می‌کند و بیش از ۸۰ هزار شاگرد در مکتب‌هایی درس می‌خوانند که توسط کمیته سویدن ساخته شده است.

این کمیته حدود ۴۰ سال در افغانستان فعالیت کرده و برای کسانی که معلول هستند هم خدمات صحی فراهم می‌کند.

کمیته سویدن در بخش پیشرفت زندگی مردم در مناطق دور افتاده هم فعال است.

پیش از این کمیته بین‌المللی صلیب سرخ هم از وضعیت ناامن در افغانستان و شدت جنگ‌ها ابراز نگرانی کرده بود.

سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان، به تماس‌های پیهم رادیو آزادی در مورد نگرانی اداره‌های مدد رسانی بین‌المللی پاسخ نگفت.

اما رئیس جمهور اشرف غنی دیروز (۱۵ سرطان) در نشست کابینه، طالبان را متهم کرد که به گفتۀ او باعث خونریزی و ناامنی‌های فزاینده شده‌اند.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان

غنی گفت: "مسوولیت خونریزی به دوش طالبان است. به صورت واضح هیچ کدام‌تان در این شک نداشته باشید و این نکته باید به گوش تمام ملت افغانستان برسد. زمانی که امریکا اعلام خروج کرد، در یک مصاحبه گفتم که طالبان و پاکستان باید هر دو تصمیم بگیرند. آن‌ها تصمیم به جنگ گرفتند، بناء مسوولیت خرابی و خونریزی‌ها به دوش آن‌هاست."

گروه طالبان هفته گذشته در یک اعلامیه تعهد سپرد که هیچ مشکل امنیتی از جانب آن‌ها برای شهروندان غیرنظامی سایر کشورها، کارمندان سفارت‌ها، کنسولگری‌ها و موسسه‌های بین‌المللی به وجود نخواهد آمد.

از هنگامی که روند خروج نیروهای بین‌المللی در ماه می از افغانستان آغاز شده، شدت جنگ و دست به دست شدن ولسوالی‌ها به یک بحث روزانه مبدل شده.

وزارت مهاجران و عودت کنندگان افغانستان به رادیو آزادی گفته که در چهار ماه گذشته، در نتیجه ادامه بحران، بیش از ۱۶۰ هزار تن به ترک خانه و منطقه‌شان مجبور شده‌اند.

XS
SM
MD
LG