لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۰

ثبت ۱۵ مورد بیماری قارچ سیاه در افغانستان؛ نشانه‌های این بیماری چیست؟


آرشیف، بیمار قارچ سیاه در افغانستان
آرشیف، بیمار قارچ سیاه در افغانستان

وزارت صحت عامه افغانستان از افزایش موارد ابتلا به بیماری "قارچ سیاه" اظهار نگرانی کرده است.

همزمان با گسترش موج سوم ویروس کرونا در افغانستان، وزارت صحت عامه این کشور گفته که ۱۵ نفر مبتلا به بیماری قارچ سیاه را شناسایی کرده است.

میرویس علی‌زی، معاون سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت که بیشتر این افراد در کابل شناسایی شده‌اند: "قارچ سیاه در کابل هشت مورد، دو مورد در بلخ و یک مورد در ولایت‌های بامیان، جوزجان، وردک، فراه و سمنگان ثبت شده. این بیماری معمولاً در محیط ما وجود دارد و وقتی انسان ضعیف می‌شود، قارچ بروز می‌کند."

  • اما قارچ سیاه چیست؟ چگونه انسان را بیمار می‌کند و نشانه‌های ابتلا به آن چگونه است؟

دکتر میرویس علی‌زی گفت که این بیماری یک مشکل قارچی است که بیشتر در افرادی دیده می‌شود که بدن آن‌ها به دلیل ضعف سیستم ایمنی، قادر به مبارزه درست با مکروب و ویروس نباشد.

به گفته او، باکتری‌های قارچ سیاه به طور معمول در بدن انسان، سبزی‌ها، میوه‌های پوسیده و دیگر گیاهان آلوده وجود دارد و معمولاً مانع فعالیت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

داکتران می‌گویند، قارچ سیاه نخست در بینی و گلو جا می‌گیرد
داکتران می‌گویند، قارچ سیاه نخست در بینی و گلو جا می‌گیرد
  • نشانه‌های بیماری قارچ سیاه چیست؟

داکتران می‌گویند، قارچ سیاه نخست در بینی و گلو جا می‌گیرد و سپس به چشم‌ها، مغز و کل بدن گسترش می‌یابد.

نشانه‌های این بیماری شامل گرفتگی بینی، دندان و آب‌ریزش چشم، تورم چشم و حرکت محدود، بندش گلو و ورم کردن نواحی آلوده و پدید آمدن زخم‌ است.

به گفته این سخنگوی وزارت صحت، اگر قارچ سیاه به بدن انسان نفوذ کند و درمان نشود، می‌تواند از پوست انسان به مغز و سپس به چشم انتقال کند. فرد بیمار حساسیت نشان می‌دهد، سرفه و خونریزی می‌کند.

به گفته علی‌زی، احتمال مرگ و میر مبتلایان این بیماری در سراسر جهان بیش از ۵۰ درصد است.

چند تن تاکنون در نتیجه این بیماری در افغانستان جان باخته‌اند؟

وزارت صحت عامه گفته که در ماه گذشته هفت بیمار قارچ سیاه جان داده‌اند- سه تن در کابل، یک-یک تن در بلخ، بامیان، سمنگان و جوزجان.

  • سازمان صحی جهانی در این باره چه می‌گوید؟

بربنیاد اعلام سازمان صحی جهانی، این بیماری قابل انتقال از فرد به فرد نیست، بلکه از طریق تماس با تجهیزات آلوده از یک شخص به شخص دیگر منتقل می‌شود.

سازمان صحی جهان در بیانیه‌ای اعلام کرده که افراد مبتلا به ویروس کرونا، سرطان، اچ‌آی‌وی و قند بیشتر در معرض ابتلا به قارچ سیاه قرار دارند.

معاون سخنگوی وزارت صحت افغانستان همچنین گفت: "معمولاً این قارچ‌ها در خاک، در برگ درختان پوسیده، در میوه‌های پوسیده یافت می‌شوند. این‌ها مواردی هستند که این قارچ‌ها در آن‌ها زندگی می‌کنند، یعنی محیط مساعد همان مکان مرطوب این قارچ‌هاست."

سازمان صحی جهان می‌گوید این بیماری از یک فرد به فرد دیگر قابل سرایت نیست
سازمان صحی جهان می‌گوید این بیماری از یک فرد به فرد دیگر قابل سرایت نیست

به گفته وی، اگر قارچ سیاه به اعصاب راه پیدا کند، باعث معیوب شدن بدن نیز می‌شود.

حال پرسش این است که این بیماری چه زمانی ثبت شده است؟

بربنیاد گفته‌های وزارت صحت افغانستان، بیماری (Mucormycosis) یا قارچ سیاه نخستین بار در ۱۹۹۵ شناسایی شد و در ۱۸۸۵ که به آن مایكوسز یا میوكورمایکوسز نیز می‌گویند.

وزارت صحت عامه تاریخ دقیق شیوع آن را اعلام نکرد، اما گفت که از حدود یک ماه پیش رویدادهایی از ابتلا به این بیماری را ثبت کرده است.

این بیماری نخستین بار در پی شیوع ویروس کرونا در افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده بودند، در هند گزارش شد.

به گفته وزارت صحت، آن‌ها در حال آمادگی جدی برای پیشگیری و درمان این بیماری هستند.

  • اما این بیماری چه پیمانه قابل پیشگیری است؟

کارشناسان صحی می‌گویند، افراد حامل قارچ سیاه باید بی‌درنگ زیر عمل جراحی قرار گیرند و بخش‌های آلوده بدن باید برداشته شود تا از گسترش آن‌ها به دیگر بخش‌های بدن جلوگیری شود.

وحید مجروح، سرپرست وزارت صحت افغانستان
وحید مجروح، سرپرست وزارت صحت افغانستان

پیش از این وحید مجروح، سرپرست وزارت صحت عامه از مردم خواسته بود که از دستورهای بهداشتی برای جلوگیری از شیوع بیماری پیروی کنند و از موارد آلوده و مواد مشکوک به قارچ دوری کنند.

به گفته وزارت بهداشت، علت بیماری قارچ سیاه قارچی به نام "موكورمیكوز" یک نوع قارچ است و به این دلیل به این نام مشهور شده که در بخش‌هایی از بینی باعث ایجاد رنگ سیاه می‌شود.

به گفته پزشکان، این بیماری واکسین ندارد، اما قابل درمان است.

به گفته آن‌ها برای پیشگیری از این بیماری باید در هوای آلوده ماسک پوشید، آب‌های آلوده را دور کرد و محل‌های زخم در بدن را شست‌وشو کنیم و از دست زدن به وسایل آلوده بیمار مبتلا به قارچ سیاه خودداری کنیم.

XS
SM
MD
LG