لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۱

افزایش بی‌سابقه بهای مواد غذایی و سوخت در شهر کابل


مندوی شهر کابل
مندوی شهر کابل

از ورود گروه طالبان به شهر کابل حدود ۳ روز می‌گذرد - ورودی که در پی بیرون شدن محمداشرف غنی از کشور و تصفیۀ اداره‌های دولتی به ویژه نهادهای امنیتی از وجود کارمندانش صورت گرفت.

شماری از شهریان کابل می‌گویند که به دلیل خلای قدرت، بهای مواد خوراکی و مواد سوخت در بازارهای پایتخت به گونۀ کم‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

آنان می‌گویند که مردم فقیر هستند و افزایش بهای مواد اولیه مشکلات آنان را چند برابر می‌کند.

کاظم و عباس، دو تن از شهریان کابل به رادیو آزادی گفتند: "قیمت‌ها بسیار بالا رفته. مردم غریب هستند و پول ندارند که مواد مورد نیاز خود را بخرند. همین قسم مواد گاز که قبلاً ۵۰ افغانی بود حالا ۱۲۰ روپیه شده است."

"این روزها متاسفانه قیمت مواد اولیه خوراکی افزایش یافته و ظاهراً هیچ نهاد مسئولی وجود ندارد که قیمت‌ها را کنترل کند. امیدوار هستم که گروهی که آمده به این مسئله توجه داشته باشد."

آنان از نهادهای مسئول می‌خواهند که جلو گرانفروشی در بازارها را بگیرند و به این مشکلات مردم رسیدگی کنند.

آرشیف، مندوی شهر کابل
آرشیف، مندوی شهر کابل

شماری از دکانداران شهر کابل می‌گویند دلیل افزایش بهای مواد خوراکی و مواد سوخت در بازارهای شهر سقوط ارزش افغانی در برابر دالر است.

جلال، فروشنده مواد خوراکی به رادیو آزادی گفت: "در یک بوجی آرد ۳۰۰ تا ۴۰۰ تفاوت آمده، روغن که ۱۸۰۰ افغانی بود به ۲۱۰۰ و ۲۱۵۰ رسیده و آرد که ۱۷۰۰ افغانی بود به ۲۰۵۰ افغانی رسیده است. تاثیرش این است که دالر قیمت شده و در مقابل نرخ مواد هم تغییر کرده است."

به گفته او، بیشتر مواد خوراکی از بیرون کشور وارد می‌شود، به دلیل تغییر لحظه به لحظۀ بهای دالر در برابر پول افغانی، بهای مواد خوراکی نیز در حالت تغییر می‌باشد.

در حال حاضر یک کیلو گاز مایع از ۱۰۰ تا ۱۲۰ افغانی در بازارهای کابل به فروش می‌رسد.

از سوی دیگر گروه طالبان می‌گوید که به زودی به این مشکل رسیدگی صورت خواهد گرفت.

انجنیر شهاب لیوال، آمر حوزه هفدهم شهر کابل که از سوی گروه طالبان تعیین شده، به رادیو آزادی گفت که پس از جمع‌آوری افراد استفاده جو از سطح شهر کابل، اولویت این گروه کنترل بهای مواد خوراکی و غیرخوراکی در بازارهای شهرها خواهد بود: "پس از این برنامه روی کار است که بخاطر پایین آمدن نرخ‌ها و کنترل بازار انشاالله که ریاست فواید عامه و وزارت فواید عامه کار خود را شروع کردند و به زودی با رسانه‌ها شریک خواهند ساخت."

آقای لیوال از تمام بازرگانان می‌خواهد که مشکلات مردم را درک کنند و اقدام به گران فروشی نکنند.

این در حالی است که با تسلط افراد طالبان در ۳۳ ولایت کشور به شمول پایتخت و غیرفعال شدن اداره‌های دولتی، در کشور خلای قدرت به میان آمده است و تا به حال معلوم نیست که چگونه دولتی در افغانستان شکل خواهد گرفت و سرنوشت کشور چگونه خواهد شد.

XS
SM
MD
LG