لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۶

استادان پوهنتون: در نصاب تحصیلی به قدر کافی به اضرار مواد مخدر پرداخته نشده است


آرشیف، شماری از معتادان مواد مخدر
آرشیف، شماری از معتادان مواد مخدر

با تغییرات فزیکی که در جسم و ذهن نوجوانان به وجود می‌آید، آنان برای آشنایی با امور زندگی نیازمند مشورت و تبادل نظر با هم‌سالان و افراد بزرگتر از خود اند، اما در افغانستان، به ویژه محیط‌ آموزشی چنین مراکز مشورتی وجود ندارد.

به باور شماری از استادان پوهنتون، یکی از این مسایل مهم که جوانان با آن روبرو اند، اضرار استفاده از مواد مخدر و اعتیاد است که در نصاب تحصیلی افغانستان به قدر کافی به آن پرداخته نشده است.

عبدالعزیز صمدیار رئیس یکی از پوهنتون‌های خصوصی در کابل می‌گوید، خانواده‌ها نظارت چندانی بر فرزندان‌شان ندارند و استادان پوهنتون‌ها نیز به مسئله اعتیاد جوانان خیلی توجه نمی‌کنند: "عدم آشنایی محصلان با امور زندگی، این که چگونه زندگی شان را عیار سازند و کمبود مهارت‌های پیش برد زندگی سبب می‌شود که وی به مواد مخدر معتاد شود، زیرا وی نمی‌داند که اعتیاد زندگی‌اش را تباه می‌سازد. عامل دیگر معتاد شدن محصلان، ضعف نظارت خانواده‌ها بالای جوانان شان است. استادان باید به موضوع اعتیاد جوانان و زیان‌های مواد مخدر به محصلین بیشتر توجه کنند."

شماری از افراد معتاد به مواد مخدر در شهر کابل
شماری از افراد معتاد به مواد مخدر در شهر کابل

بررسی‌های وزارت صحت عامه از مراکز ترک اعتیاد نشان می‌دهد که اکثریت معتادان مواد مخدر در افغانستان را جوانان تشکیل می‌دهند و در این میان، تعداد قابل ملاحظه این جوانان محصلین پوهنتون‌ها و جوانانی دارای حرفه و تخصص اند.

برخی از محصلان به رادیو آزادی گفته اند که استفاده از تابلیت‌های نشه آور در محیط پوهنتون با گذشت هر سال افزایش می‌یابد و به دلیل نداشتن آگاهی از اضرار مواد مخدر، این جوانان فکر می‌کنند که استفاده از آن سبب آرامش روان و کاهش فشار درسی و مشکلات اجتماعی خواهد شد.

عبدالشکور حیدری معاون تخنیکی ریاست کاهش تقاضا به مواد مخدر وزارت صحت عامه می‌گوید، در محیط‌ تعلیمی و تحصیلی افغانستان فرصت تفریح و تبادل تجارب در میان جوانان وجود ندارد، از همین رو جوانان در عالم نا آگاهی درگیر اعتیاد مواد مخدر می افتند: "پوهنتون‌ها به شکل معیاری ساخته نشده، بلکه در خانه های کرایی ساخته شده است. بلاک معیاری که در آن کتاب‌خانه، محل ورزش و تبادل افکار باشد و محصلین بتوانند در آن تفریح کنند، وجود ندارد. محیط پوهنتون‌ها اکثراً فضای خسته کن، قفل و زیر سپرها درس بخوان و بیرون شو. به همین دلیل است که محصلان به مواد مخدر رو می‌آورند."

تابلیت های نشه آور
تابلیت های نشه آور

گزارش سازمان ملل متحد در رابطه به وضعیت مواد مخدر در جهان نشان می‌دهد که با عرضه شدن انواع جدید مواد مخدر به بازارها، در دو سال اخیر شمار معتادان نیز در جهان افزایش یافته است.

به اساس این گزارش، با آغاز تولید شیشه و تابلیت‌های نشه آور در افغانستان، اکثریت معتادان این دو نوع مواد مخدر کیمیاوی جوانان اند.

XS
SM
MD
LG