لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۵

نیویارک تایمز به وضعیت رسانه‌ها و فعالیت خبرنگاران در افغانستان پرداخته است


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان
  • نیویارک تایمز

روزنامۀ نیویارک تایمز چاپ امریکا، به وضعیت رسانه‌ها و فعالیت خبرنگاران، تحت تسلط طالبان در افغانستان توجه کرده، تحت عنوان" همه چیز یک شبه تغییر کرد، خبرنگاران افغان با رژیمی که تحمل ندارد، روبرو هستند" می‌نویسد.

صنعت پر جنب و جوش مطبوعات و رسانه‌های آزاد افغانستان، که زمانی به حیث یک داستان موفقیت آمیز شناخته می‌شد و یکی از مهمترین دستاوردهای این کشور در دو دهه گذشته نام گرفت، بعد از تسلط طالبان بر این کشور، بطور ناگهانی تغییر کرده است.

به نوشتۀ نیویارک تایمز در حال حاضر، بقای رسانه های آزاد در افغانستان با حملات فیزیکی، خودسانسوری و کاهش تعداد خبرنگاران در کمتر از یک ماه پس تسلط طالبان و سیاست‌های اسلام گرایانه و تندرو آنها، تهدید می‌شود.

با آنکه طالبان تاکید کرده اند که خبرنگاران در افغانستان بطور آزاد فعالیت خواهند کرد، اما پس از تسلط آنها به تاریخ ۱۵ اگست بر کابل، از خشونت در برابر خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها گزارش داده می‌شود.

اخیراً روزنامۀ اطلاعات روز گفت که دو خبرنگار این روزنامه توسط افراد طالبان به شدت مورد لت و کوب قرار گرفته اند.

سازمان عفو بین‌الملل(امنستی انترنشنل) نیز در یک اعلامیه، از خشونت توسط طالبان در برابر خبرنگاران ابراز نگرانی کرده گفته، طالبان بارها تأکید کرده اند که به حقوق بشر احترام خواهند گذاشت، اما این ادعا کاملاً با آنچه که از سراسر افغانستان شنیده می شود، مغایریت دارد.

  • گاردین

روزنامۀ گاردین چاپ بریتانیا با توجه به مصارف نظامی امریکا در افغانستان و عراق، تحت عنوان ۵ تریلیون دالر هزینه افغانستان و عراق به کجا رفت؟" گزارش تفصیلی را به نشر رسانده، در بخشی از آن می نویسد: "اردوی امریکا برای پشتیبانی از ماموریت در افغانستان و عراق تا حد بی‌سابقه به قراردادی‌ها خصوصی تقریباً در همه زمینه‌های عملیات رزمی متکی بود. قراردادی‌ها از وسایط نقلیۀ نظامی گرفته تا طیارات، هلیکوپترها، کشتی‌ها، طیارات بی‌پیلوت، مواد سوخت، اسلحه و مهمات را تدارک می‌کردند. این قرار دادی‌ها همچنان از تهیه غذا تا تکنولوژی اطلاعاتی، خدمات لوژیستکی و تدارکات را ارائه می‌کردند.

به نوشتۀ گاردین، تعداد این قراردادی‌ها در بیشتر سال‌های جنگ، بیش از عساکر امریکایی بوده است. در تابستان سال ۲۰۲۰ میلادی ایالات متحدۀ امریکا بیش از ۲۲ هزار و ۵۰۰(۲۲۵۶۲) قرار دادی در افغانستان داشت که حدود دو برابر بیشتر از تعداد عساکر امریکایی در این کشور بود.

روزنامۀ گاردین چاپ بریتانیا می نویسد تا ماه جولای سال ۲۰۲۰ میلادی پنج شرکت بزرگ خصوصی تقریباً یک سوم ۴۸۰ میلیارد دالر اختصاص یافتۀ وزارت دفاع امریکا(پنتاگون) به قرار دادی‌های دفاعی را دریافت کرده اند. بخشی از این فروشات به طور خاص برای عراق و افغانستان انجام شده است.

به نوشتۀ گاردین، این درگیری‌ها برای همۀ قرار دادی‌های اصلی دفاعی بسیار منفعت آور بود. طور مثال، شرکت لاکهید مارتین، هلیکوپترهای بلک هاک و بوئینگ طیارات و وسایط رزمی زمینی را به پنتاگون فروختند. علاوه بر این هزاران قراردادی دیگر در سرتاسر جهان نیز از فروش وسایل دید در شب و تاریکی، موترها، خریطه‌های ریگ، تجهیزات ارتباطی و سایر وسایلی که برای جنگ از آن استفاده می شد، سود بردند. شرکت‌های نفتی جهان از همکاران اصلی جنگ بودند، زیرا وزارت دفاع امریکا(پنتاگون) بزرگترین خریدار و مشتری مواد سوخت در جهان است.

گاردین می‌نویسد، ممکن است حضور نظامی ایالات متحدۀ در این مناطق اکنون به پایان رسیده باشد، ولی امریکا همچنان باید هزینۀ هنگفت آن را هضم کند.

XS
SM
MD
LG