لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۴

خشک‌سالی در افغانستان؛ دهقانان خواستار کمک جامعه جهانی شدند


خشکسالی به زراعت و مالداری در افغانستان آسیب رسانده و درآمد دهقانان و مالداران را کاهش داده است. 
خشکسالی به زراعت و مالداری در افغانستان آسیب رسانده و درآمد دهقانان و مالداران را کاهش داده است. 

افغانستان امسال مانند سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ با خشکسالی روبه‌رو است.

خشکسالی امسال مانند همیشه به زراعت و مالداری آسیب رسانده و درآمد دهقانان و مالداران را کاهش داده است.

یعقوب دهقان با سابقه ولایت جوزجان به رادیو آزادی گفت که برای مقابله با خشکسالی هیچ آمادگی نداشت. به گفته او، اگر ادارۀ زراعت به او کمک می‌کرد می‌توانست تدابیر لازم برای افزایش محصول زمین‌های زراعتی‌اش روی دست گیرد: "خشک‌سالی تاثیر منفی گذاشته است. کشت و کار نشد. تخم سبز نکرد. برف و باران نشد. آب نیست. ما با قحطی مواجه هستیم. ریاست زراعت جوزجان نیز با ما کمک کافی نکرد تا می‌توانستیم تدابیر جدی داشته باشیم. ما از جامعه جهانی می‌خواهیم تا کمک‌های خود را ادامه بدهد."

رحمان دهقان ننگرهاری می‌گوید خشک‌سالی و کمبود وسایل مهم زراعتی دست به دست هم داده و چالش‌های جدی را بر سر راه آن‌ها پدید آورده‌ است: "مشکل آب داریم. نسبت به سال گذشته مشکلات ما بسیار بیشتر است. سال گذشته آب فراوان بود، اما امسال نیست. باید برای دهقانان بندهای آب ساخته شود. دهقانان از نگاه اقتصادی خیلی ضعیف هستند. باید برای‌شان وسایل مهم زراعتی کمک شود."

آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد
آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد

این در حالی است که آنتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد تحولات اخیر در افغانستان را نگران‌کننده خوانده و گفته است که خشک‌سالی شدید به حاصلات زراعتی آسیب رسانده و مردم را با بحران گرسنگی مواجه کرده است.

آقای گوترش از جامعه جهانی خواسته که روز دوشنبه (۲۲ سنبله) در نشست ژینو به او بپیوندند و حمایت خود را از مردم افغانستان در این شرایط دشوار اعلام کنند.

XS
SM
MD
LG