لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۸

جاپان تایمز در مورد وضعیت آموزش دختران در افغانستان نوشته است


دختران دانش‌آموز در افغانستان
دختران دانش‌آموز در افغانستان
  • جاپان تایمز

روزنامۀ جاپان تایمز در مورد وضعیت آموزش دختران در افغانستان تحت عنوان" دختران از بازگشت به لیسه‌های افغانستان محروم شدند" می‌نویسد: بعد از آنکه طالبان، حاکمان جدید در افغانستان دستور دادند که پسران و معلمان مرد به صنوف درسی‌شان بروند، دختران از برگشت به لیسه‌ها محروم شده اند.

به نوشتۀ روزنامه، این گروه اسلامگرای تندرو که در ماه گذشته حکومت تحت حمایت امریکا را در افغانستان از قدرت برکنار کرد، وعده نموده که حکومت نرم تری را نسبت به دوره‌ای سرکوبگرانه حاکمیت آنها در دهه ۱۹۹۰ میلادی ایجاد می‌کند. در دور نخست حاکمیت این گروه، زنان از کار و دختران از تحصیل منع شده بودند.

به نوشتۀ جاپان تایمز، اما با وصف تعهدات طالبان در مورد رعایت حقوق زنان، فرمان اخیر وزارت معارف آنها آخرین اقدام حکومت طالبان در تهدید حقوق زنان بوده است.

  • میل انلاین

نشریۀ میل آنلاین هم با توجه به آموزش دختران در افغانستان می‌نویسد: "مکاتب متوسطه در افغانستان، با شاگردان معمولاً بین سنین ۱۳ تا ۱۸ سال اکثر از نظر جنسیت تفکیک می‌شوند و مکاتب این کشور در جریان همه گیری ویروس کرونا، با مسدود شدن‌های مکرر روبرو بوده است."

به نوشتۀ میل آنلاین، بعد تهاجم به رهبری امریکا در سال ۲۰۰۱ میلادی بر افغانستان و سرنگونی رژیم طالبان، در عرصۀ آموزش دختران پیشرفت قابل توجه حاصل شد. طوریکه تعداد مکاتب این‌کشور سه برابر شد و سواد زنان حدود ۳۰ درصد افزایش یافت، اما این تغییر تا حد زیاد، محدود به شهرهای افغانستان بوده است.

سازمان ملل متحد اخیراً در مورد از سرنوشت آینده مکاتب دختران در افغانستان ابراز نگرانی جدی کرده گفته، بسیار مهم است که همه دختران از جمله دختران بزرگتر، بتوانند بدون هیچ تاخیر، تحصیلات‌شان را از سر بگیرند.

به گفتۀ صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد(یونیسف) به این منظور، به معلمان زن نیاز است تا تدریس در مکاتب افغانستان از سرگرفته شود.

اما طالبان تا هنوز هیچ پالیسی مشخصی را در مورد تحصیل و کار زنان ارائه نکرده اند.

نشریۀ میل انلاین در یک مقالۀ دیگر، به انفجارات دیروز در شهر جلال آباد هم پرداخته در بخشی از آن می‌نویسد: روز شنبه سه انفجار در جلال آباد مرکز ولایت ننگرهار و قلب فعالیت جنگجویان گروه دولت اسلامی موسوم به داعش، موترهای طالبان هدف قرار داد. در نتیجۀ این انفجارات دو تن کشته و حدود ۲۰ تن دیگر زخمی شده اند.

به نوشتۀ میل انلاین، بعد از خروج نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحدۀ امریکا از افغانستان، این مرگبار‌ترین حملات انفجاری در افغانستان بوده است.

همچنین دیروز یک بمب مقناطیسی در شهر کابل منفجر شد که در اثر آن دو تن زخمی شدند.

شاخه خراسان جنگجویان گروه دولت اسلامی معروف به داعش، مسئولیت حملۀ ماه گذشته در حومۀ میدان هوایی کابل را به عهده گرفت که در آن بیش از ۱۷۰ فرد ملکی و ۱۳ عسکر امریکایی کشته شدند.

نشریۀ میل انلاین می‌نویسد، طالبان در تلاش حکومت کردن در افغانستان با مشکلات عمده اقتصادی و امنیتی روبرو هستند و آزمون در حال افزایش از ناحیۀ جنگجویان داعش، منابع آنها را بیشتر، بخود خواهد کشانید.

XS
SM
MD
LG