لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۹

شرط جرمنی برای گفتگو با طالبان؛ قطع هرگونه ارتباط با تروریزم بین‌المللی


آرشیف٬ اعضای رهبری طالبان در مسکو
آرشیف٬ اعضای رهبری طالبان در مسکو

جرمنی می‌گوید، قصدی برای به رسمیت شناختن طالبان ندارد اما تنها به یک شرط با این گروه وارد مذاکره می‌شود که هیچ گونه ارتباط با تروریزم بین‌المللی نداشته باشد.

والتر لیندلر٬ نماینده ویژه جرمنی برای هند دیروز (دوشنبه، ۵ میزان) به شبکه خبری ANI گفت که تروریزم بین‌المللی شاید با پیروزی طالبان تقویت شود.

لیندلر می‌گوید: "نخست این که ما با طالبان در سطح پائین گفتگو خواهیم داشت، چیزی که در دوحه داشتیم. شرط ما که متوجه طالبان و افغانستان است، همین که هیچ‌گونه حمایت از تروریزم بین‌المللی توسط آن‌ها صورت نگیرد."

نماینده ویژه جرمنی برای هند افزود که نگرانی‌اش را با دهلی نو در مورد احتمال تقویت تروریزم پس از پیروزی طالبان در افغانستان شریک ساخته است.

او همچنان گفت که یکی از نگرانی‌های بزرگ که نباید در آینده وجود داشته باشد، بحث شکل گرفتن دوباره تروریزم بین‌المللی است.

نماینده ویژه جرمنی برای هند افزود که هیچ قضیه بزرگ جهانی به شمول مبارزه با تروریزم، بدون موجودیت هند حل شده نمی‌تواند.

گفتگوی جو بایدن با صدراعظم‌های هند٬ استرالیا و جاپان در قصر سفید
گفتگوی جو بایدن با صدراعظم‌های هند٬ استرالیا و جاپان در قصر سفید

هند که از متحدین کلیدی حکومت پیشین افغانستان بود، پس از سقوط کابل به دست طالبان، نگرانی‌اش را با رهبران جهان شریک ساخته که مبادا این کشور از افغانستان هدف حمله قرار گیرد.

نریندرا مودی٬ صدراعظم هند پنجشنبه گذشته (اول میزان) با کمالا هارس٬ معاون رئیس جمهور امریکا در قصر سفید دیدار کرد و نگرانی‌اش را از سرازیر شدن تروریستان در منطقه شریک کرد. او از کشور مشخصی به عنوان حامی تروریستان نام نبرد اما ظاهراً به پاکستان اشاره کرد.

کمالا هارس٬ معاون رئیس جمهور امریکا هم در دیدار با صدراعظم هند گفت که برخی گروه‌های تروریستی در پاکستان فعالیت می‌کنند بناء او از پاکستان خواست در مورد گروه‌های که به امریکا و هند خطر به بار آورده می‌توانند، اقدام جدی کند.

مودی در سخنرانی‌اش در اجلاس عمومی سازمان ملل متحد هم گفت که خیلی مهم است تا اطمینان حاصل شود که از خاک افغانستان برای گسترش هراس‌افگنی و حمله‌های تروریستی استفاده نشود.

تا اکنون هیچ یک از کشور های جهان طالبان را به رسمیت نشناخته اند. آن‌سو طالبان می‌گویند که روند به رسمیت شناختن حکومت‌شان به زودی از سوی برخی کشورها آغاز خواهد شد.

ذبیح‌الله مجاهد٬ سخنگوی طالبان
ذبیح‌الله مجاهد٬ سخنگوی طالبان

ذبیح‌الله مجاهد٬ سخنگوی طالبان و معین وزارت اطلاعات و فرهنگ این گروه روز شنبه (۳ میزان) به رادیو آزادی گفت که با رهبران کشورهای مختلف گفت‌وگو کرده اند و بسیاری از نمایندگان این کشورها نیز به افغانستان آمده اند.

از نمایندۀ ویژه جرمنی برای هند پرسیده شد که آیا کشورش رژیم طالبان را به رسمیت خواهد شناخت؟ او در پاسخ گفت که در حال حاضر چنین برنامه روی دست نیست و اگر گفتگوی هم با طالبان برگزار شود، در مورد امدادرسانی بشری و انتقال کسانی خواهد بود که می‌خواهند افغانستان را ترک کنند.

XS
SM
MD
LG