لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۱

نگرانی‌ها از سانسور و فشارهای طالبان در برابر رسانه‌ها


آرشیف، یک رسانه خصوصی در افغانستان
آرشیف، یک رسانه خصوصی در افغانستان

شماری از مسئولان رسانه‌ها و خبرنگاران در افغانستان گفته‌اند که به دلیل فشارهای مستقیم و غیرمستقیم طالبان مجبور به خودسانسوری شده‌اند.

وضع سانسور در پخش برنامه‌های رسانه‌های افغانستان و خودسانسوری خبرنگاران، چالشی که رسانه‌ها را از لحاظ محتوا سخت صدمه زده است.

شماری از مسئولان رسانه‌ها گفته اند که این وضعیت روی پخش برنامه‌ها تاثیرات منفی داشته و به نحوی آزادی خبرنگاران و رسانه‌ها در پخش برنامه‌ها را آسیب رسانیده است.

دانش کروخیل رئیس آژانس خبری پژواک روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت که رسانه‌ها به گونه مستقیم و غیرمستقیم برنامه‌های خود را سانسور می‌کنند:

آقای کروخیل می‌گوید: "هنگامی که ژورنالیستان از رویدادها گزارش تهیه می‌کنند نه تنها با آنها همکاری نمی‌شود بلکه به اشکال گوناگون تهدید می‌شوند. ماحول کاری ژورنالیستان هم روشن نیست و فشار وارد می‌شود که از واقعات به شیوه درست گزارش‌دهی نشود".

او می‌افزاید که اگر وضعیت به همین گونه ادامه یابد آزادی بیان که از دست‌آوردهای مهم بیست سال اخیر در افغانستان شمرده می‌شود، از بین خواهد رفت.

در همین حال نصیر اخترزی مسئول گروه جامعه مدنی و ژورنالیستان گفته که در حال حاضر بیشتری رسانه زیر فشار اند و باید به آنها در پخش برنامه‌ها آزادی کامل داده شود.

شماری از مخاطبان رسانه‌ها گفته اند که در پخش برنامه‌های رسانه‌های دیداری، شنیداری و چاپی تغییرات زیادی به میان آمده و از محتوای آنها کاسته شده است.

آرشیف، شماری از روزنامه‌های کابل
آرشیف، شماری از روزنامه‌های کابل

اکمل یک باشنده کابل به رادیو آزادی در این مورد چنین گفت: "برنامه‌های رسانه‌ها تغییر کرده، وضعیت افغانستان تغییر کرده رسانه‌ها هم تغییر کرده اند. پیش سریال‌های رنگارنگ و انتقادها علیه دولت زیاد بود".

اما طالبان وضع سانسور بر رسانه‌ها و خبرنگاران را رد کرده و گفته اند که انتقاد سالم حق رسانه‌ها و خبرنگاران است.

بلال کریمی عضو دفتر رسانه‌ای طالبان به رادیو آزادی گفت که تنها به رسانه‌ها طرزالعملی داده شده تا به منافع ملی، ارزش‌های ملی، مقدسات و تبعیض دامن زده نشود:

آقای کریمی گفت: "در بخش آزادی بیان ما فکر و پلان سانسور را نداریم. اما در یک طرزالعمل کوچک آمده که رسانه‌ها باید نشراتی داشته باشند که به منافع ملی زیان نرسد. به اختلاف‌های زبانی، قومی و سمتی دامن زده نشود. این چند موردی است که در آن منافع همه نهفته است".

در افغانستان در حال حاضر ده‌ها رادیو، تلویزیون و رسانه‌های چاپی فعالیت دارند و همچنین شماری زیادی از رسانه‌ها به‌گونه آنلاین نیز پخش می‌شوند.

اما با سقوط تمام افغانستان به دست طالبان، برخی از این رسانه‌ها متوقف شدند و یا هم برنامه‌های آنها محدود و سانسور شده اند.

درحال حاضر در رسانه‌های افغانستان موسیقی و سریال‌های ترکی و هندی پخش نمی‌شوند و برنامه‌های انتقادی سیاسی، امنیتی و اقتصادی نیز یا متوقف شده و یا هم به‌گونه سطحی و محدود پخش می‌شوند.

XS
SM
MD
LG