لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۳

دهقانان غور: به دلیل ثابت نبودن قیمت تریاک به کشت‌های بدیل رو آوردیم


آرشیف، یک دهقان افغان
آرشیف، یک دهقان افغان

در دو ماه اخیر قیمت تریاک در برخی ولایت های افغانستان بلند رفته و دلیل این کار ذخیره شدن تریاک از سوی برخی گروه های مافیایی خوانده شده است.

با این همه، دهقانان در شماری از ولایت ها با وجود بلند رفتن قیمت تریاک، تصمیم گرفته اند که پس از این کوکنار کشت نکنند، زیرا قیمت تریاک با گذشت زمان تغییر می‌کند و منفعت آن به دهقان نه، بلکه به گروه های مافیایی می‌رسد.

عبدالله ۶۲ ساله که در غور دهقانی می‌کند، پس از چندین سال کشت کوکنار، امسال در زمین هایش محصولات دیگر زراعتی کشت کرده است.

وی می‌گوید که خطر کشت کوکنار را دهقان به دوش می‌گیرد، اما منفعت آن را قاچاقبران می‌برند: "امسال کچالو کشت کردیم، هرچند کمی خراب است، اما به نسبت کشت کوکنار یک کشت خوب است و به ما منفعت بیشتر می‌آورد."

آرشیف، کشت کوکنار در ولایت هلمند
آرشیف، کشت کوکنار در ولایت هلمند

باشندگان غور دست کشیدن شماری از دهقانان از کشت کوکنار را اقدام خوب می‌دانند، اما خواهان آن اند که برای منع کامل کشت کوکنار در این ولایت، باید محصولات بدیل زراعتی در اختیار دهقانان قرار گیرد و برای این محصولات بازار فروش جستجو شود.

نصیر احمد باشندۀ غور می‌گوید، به دلیل افزایش در کشت کوکنار در این ولایت، شمار معتادان مواد مخدر در دو – سه سال اخیر در این ولایت خیلی زیاد شده است و همه معتادان جوانان اند: "خواهش ما از تمامی دهقانان این است که کوکنار کشت نکنند، چون با کشت کوکنار توسط دهقانان جوانان ما به استفاده مواد مخدر رو می آورند و آینده تاریک را در پیش دارند."

هرچند طالبان برای منع کشت کوکنار تا حال اعلامیه رسمی نشر نکرده اند، اما برخی مسئولان محلی طالبان کشت کوکنار را منع اعلان کرده اند و خواهان توقف کاروبار مواد مخدر شده اند.

شمس الله معاون والی طالبان برای غور به رادیو آزادی گفت، آنان زمینه کشت‌های بدیلی را برای دهاقین فراهم خواهند کرد که مورد نیاز مردم و در خود این ولایت قابل فروش باشد.

او گفت: "ما زمینه باغداری و زراعت را برای دهقانان فراهم می‌کنیم و در مناطق کوهستانی زمینه کشت گندم و کچالو و سایر اقلام زراعتی مورد نیاز مردم را انشاالله فراهم می‌کنیم."

رو آوردن شماری از دهقانان از کشت کوکنار به کشت های بدیل در حال است که دو فصل کوکنار در افغانستان برداشته شده و دهقانان در ولایت‌های گرمسیر به فصل سوم کشت کوکنار آمادگی می‌گیرند.

XS
SM
MD
LG