لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۹

انتقادها از عدم شفافیت در روند تخلیه افراد از افغانستان


آرشیف، روند تخلیه افراد از میدان هوایی بین‌المللی کابل
آرشیف، روند تخلیه افراد از میدان هوایی بین‌المللی کابل

کسانی‌که با نیروهای خارجی به ویژه امریکا در افغانستان کار کرده اند نگران امنیت و آینده زندگی خود هستند و تلاش می‌کنند از افغانستان بیرون شوند.

سحر یکی از صدها تنِ است که بیشتر از شش سال را در نهادی کار کرده که از سوی امریکا تمویل می‌شد.

او می‌گوید، هر روز خبرهایی در باره انتقال افراد از کابل را می‌بیند و می‌خواند در حالی‌ که او و خیلی از همکارانش در کابل مانده اند.

سحر می‌گوید، به خانه دوستان و بسته گان خود پناه برده، اما هر روز انتظار خطری است که شاید درب تقدیر او را بکوبد.

سحر در یکی از نهادهای امریکایی کار کرده است. او مادر دو فرزند و خودش نان آور خانواده است.

افزون به بی‌سرنوشتی و نگرانی از خطرهای امنیتی نبود کار دیگر معضلی است که او از آن سخن می‌زند: "فقط برای ما گفته می‌شود که منتظر باشید، مانند زندانی‌ها، زندگی مرگ تدریجی شده هر روز که دروازه تک تک می‌شود فکر می‌کنم که آمدند، من سرمایه گذار چندین نهاد برای زنان و چهار رسانه در شمال بودم پروژه آن مستقیم قرارداد با امریکایی‌ها بود، خودم خبرنگار نیز بودم، مایان که مستقیم با امریکایی‌ها کار کردیم متهم به خدمت برای منافع امریکا هستیم اینجا مانده ایم در حالی‌که هر روز از تخلیه و انتقال ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن از افغانستان در یک هفته سخن زده می‌شود متاسفانه هیچ توجهی وجود ندارد."

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه امریکا
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه امریکا

با این‌حال به تازگی ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در نشست خبری ناوقت پنج‌شنبه شب گفته، نهادهای خصوصی هواپیما را برای انتقال افراد به خارج از افغانستان اجاره کرده اند و در جمع کسانی که در طیاره‌های چارتر به کشور سوم رفته اند برخی‌های‌شان واجد شرایط نبوده اند.

او گفته است: "وقتی این اتفاق بیفتد، این افراد را در موقعیت بسیار سختی قرار می‌دهد. این کار آن‌ها را در معرض خطر و بدون هیچ برنامه‌یی برای انتقال به ایالات متحده قرار می‌دهد. ما از این واقعیت آگاه هستیم که این کار این ظرفیت را دارد که روابط دو جانبه را با کشور سومی که در آن‌جا فرود می‍ایند آسیب بزند، مانند این موارد کار برای ایالات متحده را دشوارتر می‌سازد که برای کمک در انتقال‌های آینده به خارج از افغانستان به کشورهای هم‌پیمانش اتکا کند."

این نگرانی‌ها در حالی مطرح شده که بسیاری از افرادی که به گونه مستقیم یا غیر مستقیم با امریکا در افغانستان کار کرده اند از عدم شفافیت در پروسه تخلیه افراد واجد شرایط از افغانستان انتقاد می‌کنند.

گزارشی که دو هفته پیش در پیوند به انتقال کارمندان و بسته گان رهبری شرکت هواپیمایی کام ایر پخش شد بیشتر به شک و تردیدها در پیوند با شفافیت روند انتقال افغانان واجد شرایط به امریکا نیز افزوده است.

از سوی دیگر کسانی‌که از افغانستان بیرون رفته اند و یا با طیاره‌های چارتر بیرون کشیده شده اند نیز از شرایط دشوار در بسیاری از کشورها به ویژه پاکستان و قطر سخن می‌گویند.

ایالات متحده از نیمه ماه اگست تاکنون بیش از ۱۲۴ هزار تن را از افغانستان خارج کرده است.

با وجود این، اما هنوز صدها تن از افرادی که با نهادهای امریکایی به شمول خبرنگاران که واجد شرایط اند در افغانستان بسر می‌برند.

نیروهای امریکایی در ۳۱ اگست به گونه کامل افغانستان را ترک کردند اما پس از آن نیز کماکان روند تخلیه افراد از سوی این کشور ادامه دارد.

هرچند طالبان با ورود خود به کابل گفتند که خطری از سوی آنان در برابر مردم وجود ندارد، اما مردم به علت‌های گونه‌گون از هر راه ممکن تلاش می‌ورزند خودشان را از افغانستان بیرون کنند.

XS
SM
MD
LG